Gândacul

După lilieci şi urşi, gândacii stau în calea construcţiei unei autostrăzi în România. Nu este o glumă, ci motivul real care ar putea duce la blocarea lucrărilor pe Sibiu-Piteşti. În zonă se află croitorul cenuşiu- o specie de gândac protejată de lege- iar traseul drumului de mare viteză ar afecta dezvoltarea sa. Până acum, nimeni nu a luat în calcul această piedică.

 

Deşi pare un început de fabulă, povestea gândacilor care stau în calea lucrărilor Autostrăzii Sibiu-Piteşti este cât se poate de reală. Comisia Europeană a trimis României o notificare prin care anunţă că va suspenda finanţarea drumului până când vor fi remediate o serie de probleme. Printre ele, protejarea gândacului- croitorul cenuşiu. 
Lucian Bode, ministrul Transporturilor: Tehnic, noi avem termen trei luni să răspundem Comisiei Europene astfel încât acest risc să nu mai existe. Simplu. Deci nu există niciun risc să se suspende finanţarea acestui obiectiv, pentru că această finanţare încă nu a fost acordată. Acest obiectiv merge înainte 

 

Ministrul a făcut şi o glumă pe seama gândacului: "Ne-am lămurit şi cu gândacul. De sâmbătă numai de gândac mă sunaţi toţi". 

 

Gândacul se află de 14 ani pe lista speciilor ameninţate dar, spun biologii, îngrijorarea celor de la Comisia Europeană nu se justifică. 
Eugen Niţu, doctor biolog: Morimus funereus este o specie larg răspândită şi dacă, prin absurd, ar fi periclitată de trecerea autostrăzii, ar fi sub 0,5% din populaţia ţării, estimat. Cel mai mare pericol nu este autostrada, ci tăierile masive, chiar din ariile protejate

 


Parcul Naţional Cozia cuprinde o suprafaţă de peste 170 de mii de hectare, iar Autostrada Sibiu-Piteşti va trece pe marginea acestuia, pe o distanţă de doar câţiva kilometri. De aceea, reprezentanţii parcului sunt convinşi că nici gândacul croitor şi nici o altă specie protejată nu sunt puse în pericol de construcţia viitoarei autostrăzi. 
Pavel Prundurel, director Parcul Naţional Cozia: Este prima dată când aflu despre aceste probleme, cum spuneţi dumneavoastră. Vine pe marginea Parcului Naţional, deci evită Parcul Naţional pe margine, pe margine şi vine spre Valea Topologului, de unde merge spre Piteşti. Prea puţine sunt locurile de tangenţă, aproape nici nu există 

 


Deşi primele studii de fezabilitate s-au făcut încă din 2008, nimeni nu a descoperit până acum eventualul pericol. 
Ionuţ Ciurea, Asociaţia Pro Infrastructura: Să facem nişte studii pe genunchi, să nu ne dăm silinţa aşa cum trebuie pe partea asta de birocraţie, mai ales în ceea ce priveşte Sibiu-Piteşti pe partea de mediu şi urmările se văd

 

Autostrada Sibiu-Piteşti va avea 123 de kilometri. Valoarea sa este de 1,3 miliarde de euro, iar 85% din bani ar urma să vină de la Comisia Europeană. Deocamdată proiectul nu a fost aprobat la Bruxelles, iar specialiştii spun că lucrările nu vor începe în acest an. 

 

 

Sursa: observator.tv