Lexford Castel alături de ATSA Argeş - Aplicaţie inovativă pentru elevii cu cerinţe speciale

În fiecare şcoală sunt 10-20 de elevi cu cerinţe speciale. An de an, unul din 49 de copii se naşte cu afecţiuni din spectrul autist. Şi ei merg la şcoală, şi pentru ei trebuie create instrumente de lucru, astfel încât societatea să îi formeze să devină membri activi.

 „Poate că majoritatea îi consideră rebuturi, dar sunt convinsă că majoritatea, exceptând cazurile grave şi irecuperabile, au aptitudini care pot fi dezvoltate. Nu ştiu câţi copii, la 13 ani, ştiu să folosească o drujbă, să spargă lemne, să grădinărească, aşa cum face copilul meu.”, ne-a mărturisit Ana Dumitrescu, preşedinta Asociaţiei Autism, Terapie, Sport şi Arte Argeş. 

 

Aceasta a pus bazele asociaţiei, atunci când nu a găsit în resursele instituţionale sprijinul de care avea nevoie fiul său, un copil diagnosticat cu autism. Acum, ATSA Argeş oferă, prin cele trei centre ale sale, terapie gratuită pentru 70 de copii. Anul trecut a mai făcut un pas important, pentru toţi copiii cu cerinţe speciale din întreaga ţară. În urma participării la competiţia „RO Smart în Ţara lui Andrei “, realizată prin intermediul OMV Petrom, ATSA Argeş a câştigat proiectul „Şansa la educaţie pentru toţi”, situându-se pe locul 2 din aproximativ 500 de proiecte, depuse la nivel naţional. Săptămâna trecută, Ana Dumitrescu, alături de colegii săi din cadrul ATSA Argeş, a organizat evenimentul de lansare a aplicaţiei, având ca invitaţi directori de şcoli şi cadre didactice din judeţ, interesate să vină în mod real în ajutorul copiilor cu cerinţe speciale. Acest proiect constă în dezvoltarea unei aplicaţii atât pentru mobil, cât şi pentru desktop, pentru construirea fişelor educaţionale la matematică şi limba română, pentru copiii cu nevoi speciale (CES).


„Este o aplicaţie inovativă, unică în ţară! În acest fel oferim un instrument de lucru. Prin aplicaţie se vor genera fişe educaţionale concepute în baza programei şcolare aprobate de Minister adaptate cerinţelor cu CES. Legislaţia prevede obligaţia întocmirii unei curricule adaptate nevoilor şi cunoştinţelor copiilor din această categorie. Aplicaţia va genera fişe pentru clasele 0 – VIII, pentru matematică şi limba română. Fiecare copil ai cărui părinţi sunt de acord va primi un user şi o parolă de acces pentru un cont la care vor avea disponibilitate părinții, cadrele didactice şi psihologul. Va primi gratuit un auxiliar şi vor exista şi fişe în plus de lucru. Nu există obligaţia ca profesorii sau părinţii să încarce date, este obligaţia psihologului. În contul copilului vor fi trecute achiziţiile elevului şi cei implicaţi în acest proces vor vedea clar, în cinci minute, ce progrese a făcut şi ce a lucrat. Această aplicaţie creează liantul între părinte – profesor – psiholog, ceea ce ne lipsea până acum.”, ne-a explicat preşedinta ATSA, Ana Dumitrescu. 

În  dezvoltarea proiectului-pilot pentru această aplicaţie, ATSA Argeş  are ca parteneri Şcoala 10 şi Şcoala 19 din Piteşti, însă a primit cu surprindere solicitări şi din partea altor cadre didactice, care doresc să se pregătească pentru a putea conlucra cu elevii cu CES. 

 

 

 


 Jumătate din copiii cu CES nu au însoţitor


Şi părinţii au un rol important în sprijinul copilului cu nevoi speciale. Din păcate, 50% dintre părinţi nu vor sau nu au posibilitatea de a asigura un însoţitor pentru elev la şcoală. „Părinţii trebuie să acorde sprijin şcolii. Noi, ca părinţi de copii speciali, nu putem avea pretenţia să lăsăm elevul la şcoală, să lucreze singur fişe şi să le facă şi bine. Ce nu ştiu cadrele didactice este că au pârghiile legale să ceară acest ajutor din partea familiei. Sunt drepturi şi obligaţii ce trebuie respectate de ambele părţi.”


Şi învăţătorii sau profesorii sunt puşi în situaţii dificile, atunci când au copii cu CES în clasă, pentru că, de multe ori, nu ştiu cum să gestioneze situaţia. Preşedinta ATSA Argeş, cere, în acest sens, sprijinul Inspectoratului Şcolar Judeţean. „Anual, cadrele care au copii cu CES ar trebui să facă un program de instruire, în care să fie prinsă şi partea de legislaţie. Consider că ar fi potrivit şi pentru părinţi să participe la asemenea instruiri.”, a mai adăugat Ana Dumitrescu. 


De asemenea, mai este problema discriminării. „Nu de puţine ori asistăm la excluziunea educaţională a acestei categorii de copii, ascunsă în termenii: nu se descurcă, deranjează ora, nu este pentru învăţământul normal”, a adăugat Narcis Sima, psiholog în cadrul ATSA Argeş. Deşi conform legii educaţiei, învăţământul ar trebui să fie incluziv, în realitate, părinţii copiilor cu CES sunt într-o continuă căutare a unei şcoli care să-i accepte, să le înţeleagă nevoile şi să construiască un mediu adecvat pentru dezvoltarea lor sănătoasă.

 

 

 


 Lexford Castel alături de ATSA Argeş în dezvoltarea acestui proiect


Instituţia privată de învăţământ, Lexford Castel, a fost mereu alături de ATSA Argeş în iniţiativele sale, aşa că a răspuns prezent şi de această dată. Managerul instituţiei de învăţământ privat, Cătălin Gherzan, a participat la evenimentul de lansare şi şi-a arătat tot sprijinul necesar pentru incluziunea educaţională a copiilor cu CES. „Proiectul «Șansa la educație pentru toți», ar trebui să rezoneze în sufletul tuturor adulților.”, a concluzionat, managerul Lexford Castel, Cătălin Gherzan, la finalul evenimentului.