SFAT: Consumați broccoli din belșug!

Conform sfaturilor medicilor nutriționiști broccoli nu ar trebui să lipsească din alimentația noastră. Este una dintre cele mai sănătoase alimente care ne furnizează doza zilnică de nutrienți: conţine fibre solubile şi insolubile în cantităţi mari, vitamina C în cantităţi uriaşe şi ignorata vitamina K, extrem de necesară pentru o bună circulaţie sanguină. Vitamina K se găseşte în extrem de puţine alimente. Să disecăm puţin leguma verde: 100 de grame de broccoli vă aduc 150% din necesarul zilnic de vitamina C.

Spre exemplu, această doză administrată zilnic în cazul unei răceli, îi scurtează tipul de manifestare. O altă caracteristică a acestor plante este compoziţia bogată în fitonutrienţi, substanţe care diminuează semnificativ riscul de diabet, de boli cardiovasculare şi de cancer, adică exact bolile civilizaţiei moderne.

CITEȘTE ȘI ... DISPAR DIN ȚARĂ MEDICAMENTELE PENTRU PARKINSON!

Broccoli - beneficii

Şi pentru că este o plantă atât de populară, există zeci de studii care au avut-o drept subiect. Spicuim din rezultatele acestora şi aflăm că previne artrita, boala degenerativă. Substanţa denumită sulforafane blochează distrugerea cartilagiilor deoarece interceptează o moleculă care produce inflamaţia locală. Un alt studiu arată că extractul de broccoli aplicat direct pe piele reduce semnificativ efectele devastatoare ale razelor ultraviolete şi, în felul acesta, broccoli se constituie drept protecţie împotriva cancerelor de piele.

În înteriorul vaselor de sânge, broccoli ajută la dezvoltarea unor enzime care protejează structura internă a acestora. De asemenea, reduce impactul moleculelor care distrug vasele. Şi tot studiile spun că, dacă mâncaţi broccoli doar de trei ori pe lună, e posibil să vă reduceţi riscul de a dezvolta un cancer de vezică urinară cu 40%.
Explicaţia? O enzimă pe care o conţine broccoli denumită mirozinază schimbă compuşii cu sulf conţinuţi de plantă şi denumiţi glucozinolaţi în izotiocianaţi, tot compuşi cu sulf. Aceştia din urmă au proprietăţi anticancerigene.

Compuşii cu sulf sunt esenţiali pentru că intră în procesul de detoxifiere pe care îl realizează ficatul. Este vorba de procese la nivel de gene. Toate aceste informaţii sunt bazate pe studii clinice. Dar minunile pe care le face broccoli sunt posible dacă îl consumaţi gătit uşor la abur, câteva minute, sau dacă îl mâncaţi crud. Produsul fiert nu menţine proprietăţile.

Cum îl cumpăraţi şi consumaţi?

Broccoli crescut în aer liber este disponibil din iulie până în octombrie şi tot în aceste perioade se congelează. Aşadar calităţile nutriţionale optime provin de la plantele recoltate în aceste perioade. De obicei, este vândut învelit în celofan, care reprezintă o modalitate bună de conservare. Alegeţi însă variantele neîmpachetate.

Dacă arată bine, atunci sunteţi sigur că plantele au fost tăiate de scurt timp. Broccoli se spală şi se taie în bucăţele foarte mici. Partea uşor lemnoasă, adică tulpina, poate fi gătită la abur 3-6 minute. În felul acesta, devine uşor de consumat şi vă oferă fibre de calitate superioară, un ajutor obligatoriu pentru tranzitul intestinal.

Ar fi ideal ca bucheţelele tăiate în cubuleţe foarte mici să nu se prepare termic. Le amestecaţi cu un sos de muştar sau un sos de lămâie preparat în casă cu lămâie, condimente din belşug şi ulei presat la rece. Apoi adăugaţi bucăţele din tulpina trasă la abur şi rezultă o salată delicioasă de broccoli. În felul acesta, cu o parte plantă preparată la abur şi o parte crudă, beneficiaţi de mai multe tipuri de fibre.

Fibrele se combină cu acizii biliari din tractul digestiv şi sunt eliminate uşor. Acest proces reglează şi colesterolul rău, LDL colesterol din sânge. În acelaşi timp, acizii biliari nu sunt secretaţi în exces, excesul din această substanţă având implicaţii dovedite în apariţia cancerului de colon. Revenind la broccoli, dacă îl păstraţi mai mult timp, are nevoie de frigider şi de o pungă de hârtie pentru a-şi menţine cât mai bine proprietăţile.

Sursa: csid.ro