Se întoarce roata! Elevii vor da note profesorilor

Potrivit unui anunţ făcut de secretarul de stat Radu Szekely, din toamnă ar urma să fie generalizat în toate şcolile chestionarul de feedback al elevilor cu privire la procesul de predare, învăţare şi evaluare. Concret, se doreşte elaborarea unui chestionar prin care elevii, sub anonimat, să aprecieze activitatea didactică a profesorilor lor, cu promisiunea ministerului că rezultatele acestor chestionare nu vor avea consecinţe asupra calificativelor ori salariilor profesorilor şi, de asemenea, nu vor fi publice. Prin urmare, în acest semestru, Ministerul Educaţiei va propune implementarea metodologiei de feedback a elevilor pentru activitatea profesorilor doar în şcolile unde se doreşte acest lucru, urmând ca din anul şcolar următor procesul să fie extins în toate unităţile de învăţământ.


Secretarul de stat a mai precizat că este vorba de un feedback pe care beneficiarul unui serviciu îl poate da prestatorului cu scopul îmbunătăţirii acelui serviciu, în acest caz fiind vorba de serviciul public de educaţie.

„Este vorba de o activitate cu scop formativ, care să ajute profesorul să își calibreze activitățile la nevoile și așteptările elevilor, acolo unde acest lucru este posibil și în limita responsabilităților fiecărei părți implicate”, a precizat Radu Szekely.


Publicarea unui draft de chestionar propus de către Consiliul Naţional al Elevilor, care conţine întrebări despre calitatea actului educaţional, a evaluării şi despre relaţia profesor-elevi, unele dintre ele care presupun acordarea de note de la 1 la 10, a stârnit controverse după ce s-a dat de înţeles că elevii ar urma să „evalueze” activitatea profesorului. Cum se vede acest demers din perspectiva profesorilor argeşeni, am încercat să aflăm de la liderul SIPA Muntenia, Adrian Voica:

„Atâta timp cât va fi un simplu feedback, se respectă anonimatul elevului iar profesorul intră în posesia acestei consultări, nu este nicio problemă, dar să nu extrapolăm şi să ajungem să spunem că elevii vor evalua profesorii. Acest lucru reprezintă un nonsens, neavând o bază juridică. Elevii vor putea să-şi evalueze profesorii în momentul în care vor avea aceleaşi studii cu ale profesorului, după ce îţi vor da bacalaureatul, vor termina o instituţie de învăţământ superior, masterat, doctorat, atunci e problema lor şi pot face evaluări pur formale. Cred că este de fapt o fumigenă aruncată pentru a distrage atenţia atenţia de la problemele reale ale învăţământului. Nu mi se pare un lucru serios, pentru că aşa ceva nu se poate, nu există în nicio ţară civilizată ca elevii să-şi evalueze sau să dea note profesorilor, deci evaluare care să influenţeze calificativul dascălului. În ceea ce priveşte feedbeckul, acela a fost şi va fi, la fiecare sfârşit de an elevii putând prin fişe să-şi prezinte nişte opţiuni cu privire la modalitatea de predare, de învăţare.”, a declarat Adrian Voica.


De altfel, secretarul de stat Radu Szekely a clarificat controversele legate de aşa-zisa evaluare făcută de către elevi, precizând că varianta de chestionar apărută în spațiul public e departe de a fi agreată la nivel de minister, fiind o propunere inițială din partea CNE care deja a fost modificată şi este încă în lucru.

Preluat: saptamanalul ancheta