Restaurantele rămân închise. Ce spun patronii de localuri din Argeș!

Restaurantele vor rămâne închise - au declarat autoritățile după întâlnirea cu reprezentanții din HoReCa de săptămâna trecută. 

Termenul de redeschidere a acestor spații a fost amânat succesiv, de la 15 iunie la 1 iulie, în condițiile în care numărul noilor cazuri de infecțioe cu COVID-19 a continuat să se mențină în România la un nivel ridicat. 

Acum, noul termen sperat este de 15 iulie, însă totul  depinde de ceea ce vor spune cifrele. Cifrele însă nu spun lucruri încurajatoare, curba fiind una ascendentă de trei săptămâni. 

Nici cifrele celor care lucrează în domeniul HoReCa nu spun lucruri... încurajatoare, mai ales cifrele celor care dețin restaurante și localuri de evenimente. 

Mulți dintre cei care plăteau chirie pentru spații s-au văzut nevoiți să închidă sau o vor face în perioada următoare. De asemenea, angajații care lucrau aici au îngroșat numărul șomerilor.

Maria Glonț - Magic: „Ca patroni, avem pierderi mari, ni le asumăm, dar ce facem cu angajaţii?”

Dacă situația epidemiologică nu o va permite, iar restaurantele vor rămâne închise, atunci ne vom confrunta nu doar cu o problemă economică, ci și cu una socială. Potrivit Mariei Glonț, managerul de la Magic, sănătatea oamenilor este pe primul plan și profitul patronilor mai puțin important într-un astfel de context, însă cei care și-au pierdut și își vor mai pierde locurile de muncă vor resimți din greu costurile crizei sanitare.

„Eu nu mai am nicio așteptare de la stat. Sunt mulțumită că pot funcționa cu terasa. Cea mai importantă este sănătatea oamenilor. N-aș dori să dăm drumul restaurantelor dacă se consideră că cineva ar putea fi în pericol, cu toate că am pierderi. Dacă s-ar fi deschis restaurantele, cel mai important ar fi fost nu pentru mine, ci pentru angajați. Deocamdată, avem terasa deschisă, am angajat oameni, dar când se va închide terasa... va trebui să-i pun pe liber din nou. Noi, ca patroni, avem pierderi mari, ni le asumăm, dar ce facem cu oamenii? Nimeni nu găsește de muncă pe nicăieri! Am oameni care au familii, copii, rate la bancă, chirii de plătit, trăiesc de pe o zi pe alta. În curând, ne vom confrunta cu o problemă socială. Eu îi mulțumesc lui Dumnezeu că sunt pe piață din 1991, e totul al nostru, nu trebuie să plătesc chirie cuiva, închid și stau în concediu un an, dar ce spun eu celor 50 de oameni când voi pune lacătul pe ușă până în mai, după ce nu va mai fi timp de stat la terase? E o problemă socială, nici măcar economică. Când le plăteam șomajul tehnic, mi-era și milă de ei, că toți banii se duceau pe chirie sau rate la bancă. I-am mai împrumutat eu numai să reziste. Oamenii ăștia, mulți dintre ei nu știu să facă decât bucătărie, ospătărie. Dintr-un bucătar e greu să faci altceva și nici nu-i angajează cineva fără o pregătire sau o experiență în spate. Nu mai spun că sunt antreprenori care trebuie să plătească chirie fără să fi făcut vreun profit, alții au rate, leasinguri...” - ne-a declarat Maria Glonț.

Deși înțelege motivația autorităților, managerul de la Magic crede că, atâta timp cât se respectă toate normele, nu te poți îmbolnăvi într-un restaurant. 

„Personal, nu cred că într-un restaurant în care dezinfectăm, purtăm măști și mănuși și respectăm distanțarea fizică te poți infecta. Și pe terasă toată ziua sunt cu dezinfectantul în mână. Nu cred că te poți îmbolnăvi stând la masă. Cred că pericolele mai mari sunt în altă parte. Dar dacă statul consideră asta... eu accept. Și dacă se decide mâine că îmi închide terasa pentru binele oamenilor, aș accepta. Pe mine mă interesează sănătatea clienților mei, a personalului meu și, în mod firesc, și sănătatea mea, că stau cu ei aici.”, ne-a mai declarat Maria Glonț, adăugând că și dacă s-ar decide mâine redeschiderea restaurantelor, ar fi pregătită. „Eu sunt pregătită pentru redeschiderea restaurantului de evenimente, mi-am luat toate măsurile, ca să fiu pregătită. Și cu piscina eram pregătită cu o lună înainte de deschidere, cu tot ce înseamnă, șezlonguri noi, dezinfectante, măști, mănuși. Numai pe cei care nu sunt buni manageri îi poate lua deschiderea prin surprindere. Am angajat și oameni, am cu cine să fac treabă.”.

Deocamdată, terasa deschisă și piscina nu-i aduc vreun profit, ci doar confortul psihic că, în toată această perioadă, asigură niște locuri de muncă și o continuitate a businessului, în speranța unor vremuri mai bune: „La terasă, numai apa din piscină și canalizarea m-au costat 150 de milioane, plus substanțe, plus piscinar plătit, femei de serviciu. La o terasă, cheltuielile sunt foarte mari, prețurile mici... Nu ne iese decât faptul că plătești niște salariați, iar noi... când vor veni vremuri bune”.

Mariana Rambela - Capitol: „Nunțile s-au anulat, așa că, și dacă se va da drumul la restaurante, pentru noi e același lucru”

Capitol, o destinație de referință în materie de evenimente, funcționează în acest moment în varianta de terasă, acolo unde se oficiază cununii sau botezuri în format restrâns, în limita numărului de persoane admis de lege. Chiar dacă localurile s-ar deschide, spune managerul Mariana Rambela, multe dintre evenimentele programate anul acesta s-au amânat.

„Avem destul de puține botezuri și cununii civile pe care le ținem la terasă. Nunțile s-au anulat, așa că, și dacă se va da drumul la restaurante, pentru noi e același lucru. Oamenii se tem că nu vor avea invitați, nu vor să stea în incertitudine sau... au rămas fără serviciu și nu-și mai permit. Nici în alte țări restaurantele nu sunt deschise. Am sunat în Dubai, Anglia, Franța, nimic nu este deschis. Cred că de aceea nu deschid nici la noi. Deocamdată, având terasa, pot lucra așa. Am făcut și voi mai avea evenimente. Restrânse, ce-i drept, dar ne conformăm.” - ne-a declarat managerul de la Capitol.  

Nicolae Durdui - Send '92: „Din punctul meu de vedere, nu trebuia închis nimic”

Nicolae Durdui, patronul Send '92, a resimțit destul de puternic restricțiile care au venit la pachet cu virusul momentului. Avea săli de evenimente, restaurant, piscină, terasă... A preferat să țină închis întreg complexul de agrement atât din rațiuni de „respect față de clienți”, cât și pentru că nu ar fi fost rentabil în condițiile actuale de distanțare fizică. 

„La saloanele cu evenimente, veniturile sunt egale cu zero. Am ales să nu facem evenimente la terasă, outdoor, pentru că ne respectăm foarte mult clienții și nu putem să-i ținem afară pentru un eveniment, cât de mic ar fi, pentru că, pentru noi, tot important este. Dacă vine o ploaie, cum poți gestiona problema asta? Și atunci am mers pe varianta să nu facem nici măcar astfel de evenimente. Aveam și restaurant, terasă, piscină, săli de evenimente. La piscină nu am dat drumul o dată pentru că până acum nici nu a permis vremea și apoi nici nu cred că îi voi da pentru că nu este rentabil. Făcând un calcul și respectând acele condiții cu distanțarea fizică, pentru noi nu este rentabil. Noi suntem rentabili de la un număr mult mai mare de clienți, nu de 30 sau 50.”, ne-a declarat Nicolae Durdui. 
Dacă ar fi fost după el, spune omul de afaceri, nu ar fi închis nimic: „Din punctul meu de vedere, nu trebuia închis nimic. Eu sunt și nutriționist de profesie și știu că, dacă omul este atent la ce mănâncă și ce bea, nu are probleme cu imunitatea, dacă nu... îl poate dărâma și o gripă. Un sistem imunitar puternic rezistă oricărui virus. Din păcate, noi nu avem nicio educație din acest punct de vedere și nici nu văd că, pornind de la acest context, cineva se pregătește să aibă o educație în alimentație și stil de viață sănătos.”.

 

Sursa: Săptămânalul Ancheta