Reprogramarea vacanţelor - o soluţie de compromis pentru operatorii din turism şi clienţi

Azi și probabil pentru o încă lungă perioadă cu toții suntem și vom fi preocupați de viitorul nostru din toate punctele de vedere. Un loc deosebit în rândul preocupărilor noastre din aceste zile îl ocupă soarta concediilor noastre, a vacanțelor mult așteptate și cel mai probabil deja achitate, fie că vorbim din perspectiva turistului, căruia i s-a năruit concediul, fie a operatorilor din turism, a căror activitate este paralizată temporar. În aceste condiţii, se pune problema: ce se întâmplă cu vacanțele turiștilor în condițiile în care executarea contractelor de călătorie nu mai este posibilă? La această întrebare ne răspund reprezentanţii agenţiei de turism Discovery, prin vocea avocatului clujean Iulia Podar.

 

 

 Restricţiile impuse din cauza COVID-19 fac imposibile deplasările


Efectuarea vacanțelor, sub orice formă ce implică deplasarea turiștilor în țară sau în străinătate, mai exact executarea contractelor de călătorie, nu mai este posibilă în prezent din cauza apariției „circumstanțelor inevitabile și extraordinare”, definite de OG nr. 2/2018 ca fiind acele situații care nu pot fi controlate de partea care le invocă și ale căror consecințe nu ar fi putut fi prevăzute și evitate chiar dacă s-ar fi luat toate măsurile rezonabile. În prezent, aceste circumstanțe inevitabile și extraordinare au apărut și afectează pe toată lumea și, deci, pot fi invocate atât de turiști, cât și de operatorii din turism, deoarece pandemia a afectat ambele segmente.


Operatorii din turism din cauza închiderii frontierelor de stat ale țărilor care reprezintă destinațiile de călătorie (peste 100 de țări azi printre care Italia, Spania, Franța, Grecia, Malta, Cipru, Egipt, Tunisia, Turcia, SUA etc...) , din cauza limitării drastice a libertății de circulație, din cauza măsurilor sanitare impuse de majoritatea statelor care reprezintă destinațiile de concediu, azi și în viitorul apropiat nu mai au posibilitatea de a presta serviciile de călătorie. Totodată, turiștii, din cauza restricţiilor, nu mai pot părăsi țara de plecare sau, în cazul în care au achitat doar avansuri, pur şi simplu nu vor mai achita diferența de preț . Astfel, aparent cu toții ne-am afla într-un cerc vicios din care nu putem să ieșim, însă trebuie să identificăm soluții viabile din punct de vedere economic și juridic, pentru a nu ajunge într-o situație de colaps în turism.

 

 

 Restituirea banilor pentru vacanţele plătite - o soluţie nefezabilă


Mai întâi de toate, trebuie precizat că, în cazul vacanţelor achitate, sumele încasate de către agențiile de turism organizatoare au fost transferate operatorilor finali din turism: companiilor de zbor, de transport terestru sau hotelurilor. Majoritatea pachetelor de servicii turistice pentru perioada următoare au fost achitate în sistem EarlyBooking, turiștii beneficiind de prețuri promoționale. Așadar, azi sumele de bani se află într-un circuit relativ ireversibil, ceea ce ne conduce la o soluție de mijloc, o soluție de compromis, care să limiteze pierderile și să readucă o minimă stabilitate a domeniului turistic.


În opinia analiştilor, soluția de restituire a banilor achitaţi de către turiști este una nefezabilă, aproape imposibil de realizat într-un orizont de timp rezonabil și fără litigii și costuri suplimentare, deoarece aceşti bani, aşa cum am menţionat, au  intrat deja într-un circuit financiar complex fiind transferaţi operatorilor de servicii turistice, au fost investiţi de către aceştia în noi achiziții, dotări, renovări şi, în plus, niciun operator din turism nu dispune de lichidități acum, la începutul sezonului estival - dimpotrivă, acum era perioada de realizare a investițiilor. Astfel, solicitările de restituire a banilor achitaţi de turiști pentru concediile din 2020 ar produce o reacție în lanț: turiști → agenții de turism intermediare → agenții de turism organizatoare → companii de transport  → companii hoteliere → societăți de asigurare → furnizori de servicii, echipamente și materiale pentru industria hotelieră – fapt ce ar conduce inevitabil la colapsarea turismului, printr-un lung șir de litigii și falimente ale operatorilor din turism. Într-o asemenea variantă, turiștii nu vor avea nicio prioritate în despăgubiri fiind prioritare alte categorii de persoane: salariații, băncile creditoare, companiile de leasing etc... 

 


 Cea mai bună soluţie - reprogramarea concediilor


Acceptarea de către turiști a unor servicii alternative, pentru alte perioade, când nu vor exista circumstanțe inevitabile și extraordinare, nici la locul de plecare și nici la locul de destinație, reprezintă, aşadar, soluţia de compromis, singura rezonabilă și fezabilă pentru ambele părți contractante, aceasta trebuind să rezulte din renegocierea cu bună-credință a contractelor de comercializare a pachetelor de călătorie, având ca efect benefic schimbarea datelor de călătorie, nicidecum anularea călătoriei și restituirea sumelor de bani achitate. În acest sens, se impune renegocierea contractului de servicii pentru schimbarea datelor de călătorie, în decursul următoarelor 12 luni calendaristice. Astfel, turiștii vor avea asigurat concediul în viitor, iar operatorii din turism vor fi la adăpost de  starea de insolvență.


Această soluție de compromis a fost adoptată și de cei mai mari touroperatori din lume, unul dintre aceștia fiind TUI, companie care a acordat turiștilor vouchere valorice pentru ca fiecare turist să poată efectua călătoria la o dată ulterioară, în următoarele 12 luni calendaristice.

 

Sursa: saptamanalul ancheta