Dănuț Bica, despre abandonul școlar la nivel național și în Argeș

Abandonul școlar reprezintă una dintre cele mai grave probleme ale societății românești contemporane. Conform celor mai recente date publicate de Oficiul European de Statistică (Eurostat), România a înregistrat în anul 2018 un nivel ridicat, de 16,4%, al abandonului școlar timpuriu în rândul tinerilor din intervalul de vârstă cuprins între 18 și 24 de ani, cât și o rată scăzută, de 24,6%, a populației cu vârste cuprinse între 30 și 34 de ani care a absolvit învățământul superior. Astfel, țara noastră s-a situat pe locul trei între statele membre ale Uniunii Europene în ceea ce privește renunțarea timpurie la studii, capitol la care am fost depășiți doar de Spania, cu un procentaj de 17,9%, și de Malta, cu 17,5%. La polul opus, un nivel scăzut al abandonului școlar timpuriu s-a înregistrat în Croația (3,3%), Slovenia (4,2%) și Lituania (4,6%).
    
În România, părăsirea timpurie a școlii predomină mai ales în rândul anumitor grupuri aflate în situații de risc, cum ar fi tinerii din mediul rural, cei din familii cu venituri modeste sau romii. Foarte grav este faptul că cei mai mulți dintre acești tineri nu doresc să se încadreze în muncă după abandonarea studiilor.

În acest context, deputatul Dănuț Bica a lansat Ministrului Educației și Cercetării, Monica Cristina Anisie, câteva întrebări.

”Principalele cauze ale acestui flagel le reprezintă, fără doar și poate, politicile oficiale defectuoase și atenția insuficientă acordată de către guvernanți eradicării sale.
    Ținând cont că situația prezentată afectează deosebit de grav viitorul tinerilor care abandonează școala, vă rog să răspundeți la următoarele întrebări:
    1. Care este situația statistică a elevilor din învățământul obligatoriu (clasa pregătitoare-clasa a X-a, cursuri de zi) declarați în abandon școlar la nivel național în anii școlari 2015-2016, 2016-2017, 2017-2018 și 2018-2019 (numărul total al elevilor înscriși la începutul anului școlar, numărul elevilor declarați în abandon școlar, procentul elevilor declarați în abandon școlar)?
    2. Care este situația statistică a elevilor din învățământul obligatoriu declarați în abandon școlar la nivelul județului Argeș și al fiecărei unități administrativ teritoriale argeșene în parte în anii școlari 2015-2016, 2016-2017, 2017-2018 și 2018-2019?
    3. Care este situația statistică a elevilor care au absolvit învățământul obligatoriu la nivelul județului Argeș în ultimii 4 ani din punctul de vedere al evoluției lor ulterioare (continuarea studiilor la nivel liceal și universitar, încadrarea în muncă sau niciuna dintre aceste variante)?
    4. Ce măsuri și-a propus să implementeze Ministerul Educației și Cercetării în perioada imediat următoare pentru reducerea părăsirii timpurii a școlii și pentru reintegrarea elevilor care au abandonat școala?
    Solicit răspuns în scris.”