Piteștiul - printre cele mai poluate orașe din România

10 orașe din România, printre care și Piteștiul, trebuie să facă planuri preventive în ceea ce privește reducerea nivelului de poluare, la recomandarea instituțiilor europene, pentru a se evita o eventuală procedură de infringement. Ce înseamnă asta? Înseamnă că vom plăti amenzi fabuloase dacă nu ne vom conforma.


Cele mai mari probleme se înregistrează în marile aglomerări urbane, unde stilul de viață, traficul intens sau vegetația își lasă amprenta pe sănătatea noastră. Cum Piteștiul a ajuns să fie sufocat de mașini, iar politica de betonare a ucis mult spațiu verde, nu-i de mirare că se află printre cele mai poluate orașe din țară. Administrația însă vede altfel lucrurile. Strategie avem, urmează să intre în dezbatere, cât despre poluare... focurile din Australia ar fi de vină pentru creșterea îngrijorătoare a indicilor de poluare. 


Ionuț Moșteanu: „Poluarea din Pitești - o problemă care nu trebuie mușamalizată”


Deputatul USR, Ionuț Moșteanu, susține că s-ar intenționa mușamalizarea situaţiei din moment ce administrația locală nu dă așa mare importanță acestei probleme de mediu.


„Piteștiul intră oficial în topul celor mai poluate orașe din România, conform unui raport al Comisiei Europene, citat de Ministrul Mediului. Problema există de mult, este cunoscută de administrația PSD care a condus Piteștiul în ultimii 30 ani, însă nu s-a luat nicio măsură, deși poluarea contribuie la îmbolnăviri bronho-pulmonare și cardiovasculare. Acum vom fi obligați de Comisia Europeană să venim cu un plan pentru reducerea poluării, în caz contrar România riscând procedura de infringement, care vine la pachet cu amenzi uriașe. Conform măsurătorilor venite de la cele două stații din nordul Piteștiului și zona industrială Găvana, aerul este la fel sau chiar mai poluat decât cel din București. Se întâmplă zi de zi, piteștenii (în special în nordul orașului) ajungând astăzi să respire cel mai toxic aer din România. Am trimis și o solicitare către primarul Piteștiului pentru a prezenta măsurile luate în ultimii ani pentru combaterea poluării și care este planul după anunțarea raportului Uniunii Europene. Poluarea din Pitești este o problemă care nu trebuie mușamalizată. Soluții există, au fost aplicate cu succes de alte orașe din Europa, trebuie doar oameni competenți în administrația locală care să le pună în practică.", a declarat deputatul USR, Ionuț Moșteanu.


Răspunsul administrației locale: „Nu mușamalizează nimeni nimic!”


„Nu mușamalizează nimeni nimic. Tot ceea ce se face se face în beneficiul cetățenilor!”, a reacționat viceprimarul Sorin Apostoliceanu. Potrivit acestuia, incendiile din Australia ar fi vinovate de faptul că indicii de la stațiile de măsurare ar fi extrem de mari. 


„Noi ne-am apucat de făcut un plan de îmbunătățire a calității aerului. A stat la Primărie, a stat la Mediu, a stat la Prefectură... Nu a venit nimeni să ne întrebe absolut nimic. Probabil că în luna februarie va fi o dezbatere publică pe acest subiect. Am văzut depășiri la stații, inclusiv la cea de la Budeasa, acolo unde sunt doar case, e pădure, nu e industrie, nu prea trec mașini. Asta înseamnă că ceva este în neregulă... Sunt convins că aceste depășiri sunt din cauza focurilor din Australia. Înțeleg, pe Negru Vodă, pe Nicolae Bălcescu, că sunt mașini multe, dar și aici, pe Strada Victoriei? Ce, e vreo industrie? Dacă vă uitați pe mașini, este un praf alb care vine de undeva. Ceva se întâmplă, dar nu ține de noi!", ne-a declarat viceprimarul Sorin Apostoliceanu. 


Acesta se laudă și cu faptul că Piteștiul se mișcă bine și la capitolul măsuri concrete: „Noi am luat măsuri. Spre exemplu, pe Nicolae Bălcescu, spre Calea Bascov, vor începe lucrările să mai facem încă o bandă, ca să se meargă fluent în față. Plantăm copaci în tot orașul. Pe Craiovei am montat un sistem de irigații și punem și copaci. Pe Nicolae Dobrin, același lucru... Autobuzele electrice pe care le avem în plan vor veni și ele, din păcate nu facem noi licitația, ci ministerul... Stațiile pentru încărcarea mașinilor electrice sunt tot în acest sens. La ieșire din Prundu s-au făcut două benzi de ieșire, pe Calea Craiovei, la Comisariat, la fel... Tot ceea ce facem, facem în acest sens, să fie cât mai puțină poluare.", ne-a mai declarat viceprimarul.


Ce scrie la strategie


„Planul de calitate a aerului pentru municipiul Pitești 2019-2023” - este superb, peste 120 de pagini! În strategia de mediu au fost identificate principalele cauze ale poluării. Despre incendiile din Australia nu se spune nimic, ci doar de... traficul rutier care constituie principala sursă de poluare; termocentralele care produc agentul termic și apa caldă menajeră în locuințe; industria cu ramuri diversificate; lucrări de construcție; încălzirea rezidențială cu gaze naturale, lemne și alți combustibili fosili.


Ce-și propune municipalitatea, în hârtii și strategii! Iaca pomelnicul (veșnica pomenire o facem mai târziu!): introducerea etapizată de către firmele de salubritate a mijloacelor mecanizate de salubrizare a străzilor şi intensificarea salubrizării stradale; modernizarea străzilor de deservire locală în Piteşti şi în comunele limitrofe; reabilitarea axei rutiere centrale a municipiului Piteşti; plantarea de arbori pe aliniamente stradale şi în perdele de protecţie (realizare de zone tampon între zonele industriale şi zonele rezidenţiale);  îmbunătăţirea calităţii mediului prin realizarea de spaţii verzi; înfiinţarea de noi locuri de parcare, reabilitarea parcărilor existente, a aleilor, trotuarelor, căilor de acces; oferirea de facilităţi pentru cei care au dorit casarea autovehiculelor vechi; modernizarea centralelor termice de cartier din municipiul Piteşti; extinderea reţelei de distribuţie gaze naturale şi reducerea consumului de combustibil solid; program de înnoire a parcului auto pentru transportul public în municipiul Piteşti; program de înlocuire sau completare a sistemelor clasice de încălzire cu sisteme care utilizează energie solară, energie geotermală şi energie eoliană; respectarea prevederilor autorizaţiilor de construire, a acordurilor de mediu, a altor avize de specialitate în vederea finalizării obiectivelor de investiţii; realizarea măsurilor cuprinse în programele de conformare/planurile de acţiune din autorizaţiile/autorizaţiile integrate de mediu.

 

 

Preluare Săptămânalul Ancheta