Noile reguli UE îi obligă pe şoferii argeşeni să se întoarcă mai des acasă

Noi reguli ale Uniunii Europene sunt obligatorii pentru transportatorii din România. Firmele de transport au obligaţii suplimentare, în beneficiul şoferilor. Nu mai puţin de trei acte normative - două regulamente şi o directivă - în domeniul transporturilor rutiere au fost publicate  pe 31 iulie în Jurnalul Naţional al Uniunii Europene. Regulile devin obligatorii şi pentru transportatorii din România. Cele două regulamente plus directiva vizează în principal îmbunătăţirea condiţiilor de muncă ale şoferilor, dar şi îmbunătăţirea concurenţei în acest sector. Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România a numit ziua de 31 iulie „vinerea neagră”, considerând că noul pachet legislativ marchează condamnarea la moarte a transporturilor rutiere internaționale de marfă românești.

 

Ansamblul de reglementări urmăreşte revizuirea referitoare la detaşarea şoferilor, perioadele de conducere şi repaus şi cea mai bună aplicare a normelor de cabotaj (transportul temporar de bunuri de către transportatorii rezidenţi într-un stat membru), cu scopul de a pune capăt denaturării concurenţei în domeniu, dar şi de a oferi condiţii mai bune şoferilor. Noua directivă a intrat în vigoare de la 1 august. Normele din regulamentul referitor la accesul pe piaţă şi directiva referitoare la detaşare vor avea aplicabilitate la 18 luni după intrarea în vigoare. Normele din regulament referitoare la durata de conducere se vor aplica la 20 de zile de la publicare, cu excepţia termenelor speciale pentru tahografe.

 


 Cheltuielile de cazare - acoperite de firmă pentru repausul săptămânal


Noile reguli obligă firmele să asigure condiţii de odihnă mai bune pentru şoferi. Aceste reguli europene le dau posibilitatea şoferilor să se întoarcă acasă la interval regulat de 3-4 săptămâni. De asemenea, o altă prevedere importantă se referă la odihna şi repausul săptămânal. Nu va mai fi permisă efectuarea repausului în cabina camionului, iar dacă acesta nu se face acasă, atunci firmele vor fi obligate să le plătească şoferilor cazarea. Se va ţine cont şi de calitatea spaţiului de cazare pentru repausul săptămânal, care trebuie să fie adaptat atât pentru bărbaţi, cât şi pentru femei, dacă nu poate fi efectuat la domiciliu.

 


 Combaterea practicilor ilegale


Tahografele vehiculelor vor fi folosite pentru a înregistra trecerea unei frontiere, iar acest lucru va ajuta la combaterea fraudei. Pentru a evita cabotajul sistematic, va exista o perioadă de aşteptare de 4 zile. Acest lucru se va face înainte de a putea efectua noi operaţii de cabotaj în aceeaşi ţară cu acelaşi vehicul. În plus,  vehiculele care nu sunt echipate acum cu tahografe vor trebui să îşi monteze. În noul regulament se face referire şi la folosirea tahografelor inteligente.


„Pentru firmele de transport, automat asta înseamnă că, dacă un şofer iese în afara ţării şi face pauză de 45 de ore în fiecare weekend, acesta este obligat să se cazeze la hotel, nu va mai face pauză în cabină şi automat acest lucru aduce nişte costuri suplimentare cu cazarea la hotel. A doua problemă este că nu se mai stă în afara țării 2 luni, 3 luni chiar şi 6 luni, cum se stătea înainte pe comunitate. Acum apare obligaţia întoarcerii şoferului în ţară la maximum 4 săptămâni de zile la sediul operatorului sau la adresa lui din buletin. Asta înseamnă că pentru toţi care faceau genul acesta de transport intracomunitar cu câte 2-3 luni cu camion şi şofer afară acum trebuie să se organizeze fiecare să aducă şoferul acasă cu maxi-taxi cu avion, fiecare cu ce poate. În acest timp, camionul nu mai produce, pentru că maşina nu are şofer. Noi, ca firmă, avem preponderent tur-retur şi nu suntem atât de impactaţi de aceste noi reguli. Cabotajul nu era nici înainte la liber, dar se puteau face undeva la 5-6 curse pe lună de cabotaj în Germania. Acum, acest pachet de reglementări vine şi stopează şi nu se mai poate face decât un număr de 3-4 curse de cabotaj şi acelea cu anumite reglementări”, explică Alexandru Popa, directorul companiei argeşene de transport Com Divers Auto Ro.


Sursa: saptamanalul ancheta