Măsuri radicale pentru limitarea poluării: Taxă de mediu, interzicerea mașinilor poluante și impozit în funcție de poluare

Pe lângă continuarea programului prin care este încurajată cumpărarea de mașini electrice și hibride (Rabla Plus), aplicarea, în continuare, de reduceri de taxe și scutiri de impozit pentru acestea ori introducerea de benzi speciale de circulație pentru mașinile electrice, autoritățile au în vedere ca, până în 2030, să introducă taxe de mediu, care să descurajeze achiziția de mașini uzate, cu grad mare de poluare, și chiar să limiteze accesul în centrele orașelor pentru cele mai poluante dintre acestea. Măsurile privind aplicarea unor măsuri pentru reducerea poluării se regăsesc în Planul Național Integrat în domeniul Energiei și Schimbărilor Climatice 2021-2030, document pus luni în dezbatere la Ministerul Energiei.

CITEȘTE ȘI ... Restricții pentru TIR-uri pe DN 7 . 5 zile de interdicții

De fapt, așa cum apare în planul aflat în dezbatere pe site-ul Ministerului Energiei, autoritățile intenționează ca, în următorii ani, să ia o serie de măsuri ce au ca scop reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, îmbunătățirea eficienței energetice și, în general, limitarea schimbărilor climatice.

Printre măsuri se numără și unele ce vizează sectorul transporturilor. Astfel, până în 2030 am putea vorbi despre limitarea circulației vehiculelor cu motoare termice (benzină, motorină, gaz) în centrele orașelor, pentru a îmbunătăți calitatea aerului.

CITEȘTE ȘI  ... Vine vara în weekend. Temperaturi de 30 de grade Celsius în ziua de Paşte

Adică se are în vedere adoptarea unor măsuri ce au ca scop limitarea accesului mașinilor poluante în centrul orașelor. De exemplu, așa cum apare în planul autorităților, “din 2022 ar putea fi introdusă interzicerea accesului în centrul capitalei pentru mașinile non-Euro, Euro 1 și Euro 2, în timp ce pentru Euro 3 restricția ar fi aplicabilă începând cu anul 2023”.

În plus, pentru a descuraja deținerea unor mașini poluante, impozitele anuale pe mijloacele de transport s-ar putea modifica, în sensul majorării lor pentru mașinile non-Euro, Euro 1 și Euro 2 și diminuării sau chiar eliminării acestora în cazul celor electrice sau hibride.

CITEȘTE ȘI ... RO Vaccinare - Platforma informatică a fost optimizată!

De altfel, acum, potrivit Codului fiscal, autovehiculele acționate electric sunt scutite de plata impozitului auto. În plus, scutite de plata acestui impozit sunt și mașinile care dețin un atestat de vehicule istorice, indiferent de norma de poluare.

Suplimentar, pentru a descuraja achiziția de mașini uzate, cu grad mare de poluare, autoritățile se gândesc să introducă taxe de mediu. Pentru a-și atinge scopul, respectiv scăderea numărului de mașini poluante cumpărate, acestea urmează să fie “ridicate (ca valoare – n. red.) și stricte”, după cum apare în planul autorităților.

CITEȘTE ȘI ... Ministrul Educației a anunțat condițiile în care copiii vor merge la școală

Documentul despre care vorbim este un plan, ceea ce nu înseamnă, neapărat, că toate măsurile prezentate în acest articol vor ajunge să se aplice. Așadar, deocamdată nu știm dacă sau sub ce formă vor fi introduse taxe de mediu ori ce valori vor avea ele.

Pe lângă toate măsurile prezentate mai sus, care sunt luate în calcul pentru reducerea poluării, în special, în orașe, autoritățile vor ca, până în 2030, acolo unde se poate, să fie stabilite benzi speciale de circulație pentru mijloacele de transport public și automobilele electrice.

Totodată, până la sfârșitul acestui deceniu, autostrăzile din țara noastră ar putea fi dotate cu puncte de încărcare pentru vehiculele electrice – se propune instalarea a 20 de stații de încărcare pe autostrăzile A1 și A2.


Sursa: avocatnet.ro