Lucreţiu Tudor - city managerul oraşului Piteşti: „Anul 2021 va fi foarte sărac în investiții cu bani de la buget”

Noua conducere a administraţiei piteştene a venit şi cu o formulă nouă de coordonare a activităţilor de la nivelul municipalităţii. O premieră este funcţia de city manager, pe care Lucreţiu Tudor o ocupă din 7 decembrie 2020. Fostul şef al Administraţiei Judeţene a Finanţelor Publice, în vârstă de 39 de ani, a renunţat la cariera sa de 13 ani în finanţe pentru a se alătura primarului Cristian Gentea. Ce atribuţii are city managerul Piteştiului, ce schimbări se vor face la nivelul administraţiei publice şi care este viziunea sa pentru următorii 4 ani, ne-a detaliat în interviul de mai jos. 

Sunteţi primul city manager al Piteştiului şi, cu siguranţă, sunt multe aşteptări de la dumneavoastră. Ce atribuţii aveţi?  Ce responsabilităţi v-aţi asumat? 

- Într-adevăr, sunt prima persoană care ocupă această funcție în cadrul Primăriei Pitești, lucru care mă onorează și mă obligă în egală măsură. Probabil multă lume cunoaște faptul că, la nivelul altor municipii și orașe din țară, funcția de administrator public există în aparatul propriu de mai mulți ani.
Principalele atribuții care mi-au fost delegate de către primarul Cristian Gentea sunt: coordonarea activității Direcției Economice, a Direcției Impozite și Taxe Locale, precum și a Serviciului Investiții.

De asemenea, am fost foarte implicat, în această perioadă, în activitatea colegilor care se ocupă cu proiectele de finanțare europeană și mi-aș dori, în viitor, să fiu cât mai prezent în  atragerea oricărei surse externe de finanțare. 

Cum creionaţi viziunea pe care o aveţi ca city manager?

-  În primul rând, va trebui, în perioada imediat următoare, să definitivez analiza pe care o efectuez cu privire la ceea ce am găsit în Primăria Pitești, iar ulterior să reușim să adaptăm aparatul administrativ al Primăriei la nevoile cetățeanului și la realitățile anului 2021, bineînțeles în condiții de transparență și eficiență administrativă, să debirocratizăm și să digitalizăm instituția. Totodată, să aducem cetățenul lângă noi, prin campanii publice de eradicare a conduitelor care ne afectează pe toți, să fim mai responsabili și mai implicați în privința curățeniei și a ordinii din oraș. Eu îmi doresc un Pitești în care cu toții să ne simțim ACASĂ, un oraș curat, cu aer sănătos, cu terenuri de sport, locuri multiple de petrecere a timpului liber, atât pentru copii, cât și pentru adulți, cu parcări rezidențiale, trafic aerisit, un municipiu care să arate deschidere maximă față de mediul de afaceri, să atragă investitori și să producă dezvoltare economică pentru toți.

13 ani de experienţă în instituţiile ANAF

De ce este Lucreţiu Tudor calificat să ocupe această funcţie? Ce temeri aveţi? Care sunt cele mai mari provocări?

- Cred că cel mai mare avantaj al meu este reprezentat de expertiza și de experiența profesională dobândite în cei peste 13 ani de activitate în instituții de elită ale ANAF (Garda Financiară, Direcția Antifraudă, Finanțe Publice), perioadă în care am susținut patru concursuri și examene de promovare profesională în cadrul acestor instituții, precum și faptul că am o experiență managerială la conducerea Administrației Județene a Finanțelor Publice Argeș. Cred că cea mai mare provocare este ca, după încheierea acestui mandat, Piteștiul să devină orașul în care cu toții vrem să trăim.

Cum a fost trecerea de la finanţe publice la administraţie locală?

-  Într-adevăr, este o altă activitate în administrația publică locală față de cea unde eu m-am format ca specialist, dar atribuțiile pe parte economică ce mi-au fost delegate de către primarul Gentea nu-mi sunt deloc străine, iar faptul că m-am format ca profesionist în domeniul de control financiar-fiscal mă ajută foarte mult în activitatea pe care acum o desfășor. Multe dintre problemele pe care le întâlnesc îmi sunt destul de cunoscute, probabil mi-ar fi fost foarte greu să mă adaptez la volumul și la complexitatea lucrărilor, dacă acum aș fi fost la începutul carierei.

Cred cu tărie că trebuie imprimat un alt mod de lucru

Care sunt prinicipalele proiecte pe care vă veţi axa în următorii 4 ani?

- Bineînțeles că proiectele pe care le vom dezvolta la nivelul Piteștiului vor fi cele asumate de către primar și Consiliul Local, ținând cont, desigur, de prioritățile și așteptările piteștenilor. Ca priorități, pentru mine, ar fi unele proiecte de anvergură precum realizarea primului parc industrial din Pitești, construirea a cel puțin un pod peste râul Argeș și dezvoltarea zonei metropolitane în parteneriat cu localitățile limitrofe. Un proiect de suflet pentru mine este construcția unui nou stadion la Pitești, exclusiv din surse externe de finanțare, nu din bugetul local.

Care este formula optimă de organizare a aparatului primăriei? Ce trebuie modificat acum pentru ca administraţia locală să funcţioneze conform vremurilor şi pretenţiilor actuale?

- În primul rând, cu toții avem nevoie de o primărie suplă și eficientă, o instituție în care angajații să fie conștienți că desfășoară un serviciu public și cu toții sunt plătiți din banii contribuabililor. Cred cu tărie că trebuie imprimat un alt mod de lucru, începând de la persoanele care interacționează cu publicul și până la cei care au în rezolvare diferite acte și documente. Trebuie să ne adaptăm cu toții la nevoile cetățenilor și la schimbările care se produc în jurul nostru, suntem într-o eră în care documentele trebuie depuse on-line, taxele și impozitele trebuie plătite on-line, trebuie să existe un birou unic pentru toate actele și informațiile, iar personalul Primăriei să fie implicat, prietenos și profesionist. Însă mai cred că și cetățenii  trebuie să își schimbe mentalitatea în raport cu obligațiile pe care le au în orașul lor. Sigur că ne dorim condițiile unui oraș ca în vest, dar nu le putem avea peste noapte și nu fără implicare personală. Să ne respectăm vecinii prin atitudinea pe stradă, în trafic, pe trotuare, să ne comportăm ca și cum parcul în care ne plimbăm ar fi curtea casei, să ne îngrijim proprietatea comună, să arătăm că ne iubim orașul. De aici încolo am putea vorbi despre schimbare în bine. Administrația primarului Gentea are nevoie de o relație solidă cu cetățenii pe care îi deservește, de încredere reciprocă, de comunicare și sprijin. Tot ce se va proiecta în oraș va fi supus consultării publice. Majoritatea investițiilor și a lucrărilor, în acest moment, este alcătuită din cele începute în anii anteriori și care trebuie finalizate.

Vrem să recuperăm cât mai mult din decalajul față de alte orașe din țară

Cum este să faci echipă cu primarul Gentea?

- Pe omul Cristian Gentea îl cunosc îndeaproape de mai mulți ani, este omul care m-a convins, de-a lungul timpului, că inclusiv în politica românească există lideri de onoare, oameni integri și loiali. În ceea ce-l privește pe primarul Gentea, eu încă sunt surprins de capacitatea uriașă de muncă a acestuia și de ritmul pe care-l impune celor din jurul său. Cu primarul Gentea se lucrează foarte ușor în echipă, atunci când împărtășești aceleași principii cu acesta: legalitate, competență, performanță. N-aș vrea să omit faptul că întreaga echipă pe care și-a ales-o este formată din oameni tineri și valoroși, dar cu o semnificativă experiență profesională.

În ce termeni se desfăşoară relaţia cu consilierii locali?

- Din punctul meu de vedere, întotdeauna trebuie să pornim de la un respect reciproc, chiar dacă avem alte opțiuni politice sau simpatizăm alte doctrine. Pe mulți dintre consilierii locali îi cunoșteam dinainte de alegerile locale, chiar am unele amiciții cu o parte dintre aceștia, dar cel mai important lucru este să facem echipă cu toții, atât cei din legislativ, cât și cei din executiv, alături de primarul Gentea, să avem o relație de parteneriat eficient pentru a lucra în beneficiul piteștenilor. 

Ce strategie abordaţi pentru atragerea de fonduri şi pentru cheltuirea responsabilă a banilor municipalităţii?

- Dacă, în anii trecuți, Piteștiul s-a putut baza pe un buget generos pentru dezvoltare, anul 2021 va fi foarte sărac în ceea ce privește investițiile din bugetul local, mai puțin de jumătate față de bugetul din 2020. Astfel, va fi imperios necesar să atragem alte surse de finanțare pentru a accelera dezvoltarea și modernizarea orașului. Cu siguranță, marea miză, atât pentru noi, cât și pentru alte comunități, va fi accesarea de fonduri europene pentru exercițiul financiar 2021-2027 și vă asigur că nu vom omite nicio axă de finanțare. Avem foarte multe idei și propuneri de proiecte și vrem să recuperăm cât mai mult din decalajul care există, la acest moment, față de alte orașe și municipii din țară. Va trebui, cu siguranță, să urmăm și noi modelele de bune practici care s-au dovedit de succes în alte zone din țară (Cluj, Oradea, Alba Iulia) și să fim foarte pregătiți, în ceea ce înseamnă  documentațiile, atunci când se vor deschide noile axe de finanțare. De asemenea, vom pune mare accent pe programele de investiții derulate de către Compania Națională de Investiții.

Mediul de afaceri este principalul motor de dezvoltare al orașului 

Cum veţi dezvolta relaţia cu mediul de afaceri şi care sunt principalele idei de colaborare cu acesta?

- Cunosc foarte bine mediul de afaceri piteștean, știu ce așteptări au oamenii de afaceri de la administrația publică locală, eu, personal, am fost cel care, în trecut, am încercat să creez un parteneriat solid între Fisc și contribuabili, prin organizarea de întâlniri periodice lunare cu reprezentanții acestora. Deja s-au pus bazele unor relații foarte strânse între municipalitate și mediul de afaceri piteștean, vor avea loc întâlniri lunare cu acesta și, de asemenea, își va desemna reprezentanți care să participe la ședințele Consiliului Local. Suntem conștienți de importanța acestora în viata comunității, ei sunt principalul motor de dezvoltare al orașului prin faptul că produc valoare adăugată, generează locuri de muncă și contribuie însemnat prin taxele și impozitele datorate la bugetul local.


Sursa: Săptămânal Ancheta