Sfatul psihologilor pentru viața la izolare

Psihologul Cătălina David ne ghidează cum să trecem cu calm și echilibru de perioada de izolare din cauza coronavirusului. Să stai între patru pereți te poate scoate din minți. Specialistul ne-a explicat la Interviurile Libertatea că avem nevoie de un program, de disciplină, de un plan de dezvoltare personală, să ne informăm din surse credibile și să oferim mai multă compasiune celor din jur.
După câteva zile de stat în casă, zapat televizorul și scrollat noutățile de pe rețelele de socializare, e firesc să simțiți că sunteți mai nervos, anxios, chiar în pragul depresiei. În ultima perioadă, psihoterapeutul Cătălina David și-a continuat ședințele online și cele mai multe au fost de criză. Oamenii se simt nesiguri în privința viitorului lor, a jobului și nu-i ajută nici că stau într-un spațiu limitat.

Putem să ieșim din perioada asta sănătoși și fizic și psihic, ne asigură psihologul.

„Este foarte normal ca izolarea și distanțarea socială să aibă efecte asupra psihicului nostru, e normal să ne temem, e normal să fim puțin anxioși, e normal să ne gândim cum ne vom adapta la viitoarea situație și e normal ca după un timp, adaptându-ne la noul context, stând acasă și muncind de acasă și făcând față contextului de acasă, să simțim inclusiv frustrare, iritabilitate. E o perioadă de criză care se va și termina. Se va încheia, apoi viața noastră va reveni la normal”, este primul lucru pe care trebuie să-l avem în minte, crede Cătălina David.

Trebuie să fim mai încrezători în puterea noastră, cu toții avem în noi capacitatea de a rezista situațiilor dificile.

„Ne naștem cu capacitatea de a ne adapta și de a ne recupera după orice fel de situație neplăcută, chiar după traumă. Însă în cazul de față n-aș intra în zona traumei. E mai degrabă o situație de stres crescut, o situație de criză, o criză medicală, economică, de încredere în felul în care vor gestiona autoritățile această situație. E important și să avem încredere că se va gestiona într-un mod bun pentru fiecare dintre noi”, mai spune psihoterapeutul.

„Trebuie să intrăm la o dietă de știri” China care este pe finalul epidemiei, cu o raportare a numărului de cazuri tot mai scăzută cu fiecare zi, a realizat și un studiu cu privire la modul în care populația a trecut psihic peste criza coronavirus.


„Într-adevăr, categoria persoanelor vulnerabile sunt și oamenii în vârstă care sunt mai afectați fizic când intră în contact cu acest virus, persoanele care suferă de diverse boli fizice, dar foarte mult și tinerii, între 18 și 30 de ani. Și de ce? În China, dar e de așteptat să fie o situație asemănătoare și la noi, tinerii consumă foarte multă informație”, explică specialistul.

 Ar trebui să stăm la televizor cât mai puțin, aceasta este recomandarea, dacă am putea să intrăm pe o dietă, news diet i-au spus cei din afară. Pe o dietă în care să ne luăm informația din surse credibile, să nu ne lăsăm furați de tot felul de linkuri de pe site-uri care au apărut recent și despre care nu cunoaștem nimic. Să ne limităm în a primi informația de la autorități așa cum este de la diversele comisii medicale și în rest să ne concentrăm pe rutina noastră, pe lucrurile care ne fac nouă plăcere, pe lucrurile de care avem nevoie. Cu cât consumăm mai multă informație, cu atât vom fi mai panicați

 

Să te menții optimist? Ușor de spus, greu de făcut. Doar că există anumite exerciții mentale pe care le putem face ca să ne liniștim. „Un exercițiu pe care l-am făcut mult cu clienții mei: să ne închipui că suntem în 30 martie 2025, virusul s-a dus de mult, dă-ți un sfat, tu, cea de atunci, din 2025, celei de acum, care câteva săptămâni ești nevoită să te distanțezi social. Ce ți-ai spune?”, este exemplul Cătălinei David.


În perioada aceasta e important să ne păstrăm rutina sau să ne creăm o rutină după care să funcționăm. Cu cât vom funcționa mai haotic, cu atât suntem în risc să suferim psihic mai puternic. Putem păstra rutina dinaintea crizei și o putem adapta la realitatea de acum. Nu te ajută cu nimic să te trezești în fiecare zi aproape de ora prânzului și apoi să stai concentrat pe diverse știri.

În rest, e nevoie de puțină organizare, chiar dacă lucrăm de acasă.

„Mai degrabă așază-ți o rutină pe care să o respecți în fiecare zi, iar focusul să fie centrat pe planurile personale care transced criza. Să ne păstrăm atenția pe obiective, pe planurile noastre de dezvoltare, dacă e cazul, pe schimbare jobului. Iată, avem ocazia să învățăm lucruri noi, să începem un curs, să facem lucruri pe care nu am avut până acum timp și acum ni se permite. Concentrarea pe proiectele personale și pe viitor”, spune psihologul.


În această perioadă, psihoterapeuții de la Institutul pentru Studiul și Tratamentul Traumei oferă în această perioadă și consultații probono pentru cei care au nevoie.


Sursa: libertatea.ro