Izolarea şoferilor de TIR va produce mai multe victime în timp foarte scurt, comparativ cu noul coronavirus

Unul dintre cele mai afectate segmente economice este cel al transporturilor rutiere, de mărfuri şi de persoane. Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) face, în solicitarea transmisă către guvern, o radiografie a efectelor „coronacrizei” asupra acestui domeniu. 


„Din estimările UNTRR, în cazul transportului rutier național de persoane – linii regulate – numărul de pasageri a scăzut cu 50%, iar pentru transportul de persoane ocazional scăderea este aproximativ 100%. În relația cu Italia, firmele de transport rutier românești de persoane au oprit total activitatea, iar în relațiile cu restul țărilor scăderea este nesemnificativă, volumul fiind comparabil cu perioada similară din anul trecut. În schimb, în cazul transportului rutier de persoane – curse ocazionale (alte relații decât Italia) scăderea este de aproximativ 100%.
În ceea ce privește transportul rutier de mărfuri intern, acesta este neafectat, în timp ce pentru transportul rutier de mărfuri internațional scăderea generală este de aproape 15%, iar unele firme sunt mai afectate cu până la 30%, altele nu sunt afectate deloc. Transporturile de marfă internaționale între Italia și alte țări din UE operate de transportatorii români nu sunt afectate decât în măsura în care clienții din Italia își reduc volumul de activitate – valabil în anumite cazuri, dar nu generalizat în acest moment. Transportul de marfă internațional dintre Italia și România este în pericol din cauza măsurii de autoizolare a șoferilor care revin din Italia – aceste operațiuni au început să includă costul cu imposibilitatea utilizării șoferului 14 zile (peste 2000 euro), iar UNTRR solicită revenirea asupra acestei decizii și monitorizarea șoferilor fără a fi puși în autoizolare.”, arată UNTRR.


Pentru a nu se crea un blocaj ce va afecta întreaga societate, UNTRR a cerut guvernului să elimine măsura de punere în autoizolare 14 zile a șoferilor români de camioane care fac transport internațional spre România.

„Menținerea acestei măsuri va bloca economia României, cu efect imediat în următoarea săptămână și cu consecințe catastrofale generate de lipsa mărfurilor, dar și de închiderea unităților de producție și reducerea considerabilă a comerțului, ceea ce va produce mai multe victime în timp foarte scurt comparativ cu noul coronavirus în următoarele 90 de zile. Italia nu interzice accesul camioanelor și nu a oprit producția și comerțul pentru că ar intra imediat în colaps.”

 

  Toată industria automotive a României se blochează în 7 zile


 UNTRR propune alte măsuri de supraveghere a şoferilor:

„Italia este al doilea partener comercial al României, după Germania, se transportă rutier 2 milioane de tone anual, ceea ce înseamnă 277 camioane pe zi. Se pot realiza monitorizări – verificare temperatură și simptome, completare formulare (atenție – pe formular nu se specifică meseria persoanei) și în cazul în care există suspiciuni serioase șoferul să fie pus în izolare sau carantină. În Italia se procedează la astfel de verificări, dar transportul rutier de mărfuri nu este blocat. Mai nou, inclusiv șoferii români care au venit în România din Germania au fost puși în autoizolare. Germania reprezintă principalul partener comercial al României și totalizează 20% din comerțul exterior al României, adică 32,5 miliarde de euro. Toată industria automotive a României se blochează în 7 zile. (...) UNTRR solicită autorităților ca în punctele de trecere a frontierei să fie create spații speciale pentru verificarea șoferilor profesioniști, astfel încât să se evite aglomerația și posibilitatea ca aceștia să intre în contact cu alte persoane venite din diverse colțuri ale lumii.”

 

 Transportatorii solicită  prorogarea termenului de plată a impozitelor și a taxelor locale


Date fiind pierderile provocate de noua pandemie asupra industriei de transport rutier, este  solicitată guvernului şi prorogarea termenului de plată a impozitelor și a taxelor locale, dar şi alte măsuri de sprijin.


„UNTRR atrage atenția că firmele de transport rutier din România sunt deja grav afectate din cauza epidemiei cu noul coronavirus, iar evoluția răspândirii COVID – 19 care, în următoarele 60-90 de zile, când se estimează că epidemia va atinge vârful în România, va determina blocarea activității firmelor de transport și falimentarea acestora, dacă autoritățile nu vor lua măsuri identice cu celelalte state din UE pentru a proteja industria de transport.
În aceste condiții, UNTRR solicită Asociației Municipiilor din România (AMR), Ministerului Finanțelor Publice (MFP), Primăriilor și Consiliilor Locale:
•    autoritățile locale să proroge termenul de plată a impozitului pe clădiri, terenuri şi mijloace de transport pentru 120 de zile, ca măsură de prevenire a intrării în faliment a firmelor de transport rutier - cod CAEN 493, 494, a firmelor licențiate rent-a-car și a agențiilor care vindeau bilete de autocar, în urma pierderilor provocate de răspândirea virusului COVID – 19;
•    suspendarea plății creditelor – pentru finanțare vehicule transport persoane - pe perioada interzicerii transportului de persoane;
•    suspendarea plății contribuțiilor sociale de către firmele afectate;
•    suspendarea plății creditelor ipotecare de către personalul firmelor aflate în dificultate;
•    finanțări externe din partea Comisiei Europene pentru asigurarea continuității activității.
UNTRR mai solicită Băncii Naționale a României (BNR) să ceară sistemului bancar să acorde o perioadă de grație la plata capitalului pentru finanțările prin credit și leasing pe perioada pandemiei de coronavirus. Astfel, firmele de transport rutier să plătească doar dobânda aferentă, iar plata capitalului să fie amânată.
UNTRR solicită toate aceste măsuri cu caracter urgent pentru evitarea blocării activității de transport rutier, principalul element în lanțul logistic de aprovizionare al capacităților de producție cu materii prime și materiale și al populatiei cu mărfuri de strictă necesitate, alimente și medicamente.”, se arată în comunicatul remis guvernului.

 

 Benone Lazăr: „Afacerile vor scădea cu 30%!”


Fondatorul uneia dintre cele mai mari firme de transport din Europa, Internaţional Lazăr Company, Benone Lazăr, ne-a declarat că se aşteaptă ca cifra de afaceri din acest segment să scadă cu 30%, în această situaţie de criză, provocată de pandemia de coronavirus, iar cel mai rău scenariu arată o scădere de 40%.

„Este clar că suntem afectaţi! Ne e frică, stăm în casă. Eu am pus dezinfectante la toate TIR-urile, am închis barul, jumătate din personalul de la birou l-am trimis să lucreze de acasă, în caz că se îmbolnăveşte cineva, să avem cu cine să facem rocada. Deocamdată,  nu avem şoferi care să refuze curse către Italia, căutăm să ocolim Slovenia. În Ungaria, ne lasă să tranzităm. Eu am renunţat la deplasările mele în Germania şi Statele Unite. Afacerea mea e împărţită în transport intern şi internaţional, cel intern nu este afectat deocamdată şi sper ca pe viitor să nu scadă cu mai mult de 40%, per total.”, ne-a declarat Benone Lazăr. 


Preluare Saptamanalul Ancheta