Tudosoiu: „Profesorilor care nu vor să facă lecţii online li se taie din salariu”

De ceva timp, profesorii şi părinţii sunt în fibrilaţii, după ce Ministerul Educaţiei a făcut publică metodologia prin care se va realiza în perioada următoare continuitatea procesului de învăţare, cu atât mai mult cu cât nu se ştie deocamdată când va fi posibilă întoarcerea la şcoală a elevilor. Măsura vine să acopere cât de cât vidul de legislaţie existent şi să reglementeze predarea online, care până acum s-a făcut dezorganizat, fiecare cum a putut şi, mai ales, cum şi dacă a vrut. Conform datelor centralizate de ISJ Argeş, până acum doar aproximativ 65% dintre elevii din judeţ au fost implicaţi în lecţii online.


Ordinul ministrului Educației nr. 4135 privind învățarea online cuprinde măsurile ce vor fi luate la nivel de minister, inspectorate școlare și unități de învățământ pentru desfășurarea cursurilor, dar și ce activități trebuie să desfășoare cadrele didactice. Totodată, documentul stabilește obligația elevilor de a participa la activitățile online, precum și cea a părinților de a asigura accesul copiilor la aceste activități. Cum să faci însă asta fără discriminare, în condiţiile în care peste 3400 de copii nu au acces la instrumente digitale sau la internet (aproximativ 5% din totalul elevilor) şi, implicit, nu pot participa la cursuri online.


În Argeş, primul pas concret în demararea şcolii online în cadru organizat a fost făcut la sfârşitul săptămânii trecute, atunci când Inspectoratul Şcolar a transmis unităţilor de învăţământ din judeţ o listă cu platformele educaţionale agreate, special concepute pentru a permite derularea activităţilor de învăţare în cele mai bune condiţii. De ce s-a luat această decizie, dar şi alte răspunsuri la câteva dintre numeroasele întrebări ale profesorilor şi ale părinţilor legate de şcoala online ne sunt oferite de inspectorul general Dumitru Tudosoiu.

 

 Până acum, mulţi profesori au făcut lecţii online pe diferite platforme. De ce îi mutaţi pe toţi în altele?


- Am pornit de la premisa următoare: dacă un copil de clasa a V-a face, să zicem, lecţii online de română, istorie, geografie, biologie şi istorie, e posibil ca cei cinci profesori ai săi să intre pe cinci platforme diferite: unul pe Zoom, unul pe Google Classroom, unul pe Skype, unul pe mai ştiu eu ce site... şi atunci copilul ajunge să aibă două, trei, patru conturi pe platforme diferite. La gimnaziu şi liceu este jale - îl pui pe elev să-l alergi pe tot internetul, pe toate site-urile şi pe toate aplicaţiile. Aşa, am trimis la toţi directorii din judeţul Argeş o listă cu trei platforme pe care le-am obţinut, cu titlu gratuit, cel puţin până la finele anului 2020, pentru a îşi alege fiecare şcoală. În momentul în care ai implementat platforma, toată şcoala intră acolo, toţi profesorii, iar copilul are un singur cont... Nu mai trebuie să te împarţi pe nu ştiu câte platforme, imposibil de monitorizat, pentru că avem obligaţie prin ordinul de ministru să monitorizăm activitatea didactică online, să vezi câte lecţii a făcut, cine a făcut, cine n-a făcut... E destul de complicată treaba... Cu aceste platforme, se stabileşte un orar, profesorul ştie când are ore, copilul la fel...

 

 

 Inspectorii şi directorii pot intra în „clasă” în timpul lecţiilor virtuale


 Cum vor fi monitorizate lecţiile online?


- Simplu! Profesorul intră pe aplicaţie, îşi face lecţiile, respectă orarul, directorul vede când a intrat, cine a intrat, poate obţine feed-back şi de la elevi, şi de la părinţi... Inspectoratul Şcolar Judeţean monitorizează activitatea profesorilor o dată prin directori, prin ceea ce raportează fiecare sub semnătură şi ştampilă, şi - a doua oară - monitorizează direct la unitate, cu parolă de acces - pentru că avem şi noi parolă de acces pentru toate unităţile de învăţământ. Adică, dacă vreau să văd ce face profesorul X, care are lecţii în orar de la ora 10 la ora 12, pot să intru să văd, eu sau inspectorul de specialitate.


 Ce riscă profesorii care nu fac lecţii online?


- Din punctul meu de vedere, cei care nu fac aceste lecţii din motive obiective, cel puţin pentru moment, nu păţesc nimic. Dar cei care fac acest lucru pentru că nu vor, pentru că ei consideră că e alegerea lor, acelor oameni o să le tăiem orele pe care trebuia să le efectueze, deci nu vor primi bani pe ele. 

 

 

 

Apel către autorităţi şi mediul de afaceri să îi sprijine cu tablete şi calculatoare pe copiii defavorizaţi


 Există şi multe situaţii în care copiii nu au acces la învăţarea online - fie nu au acces la internet, fie nu au telefoane performante sau laptopuri, fie în familie sunt mai mulţi copii şi prea puţine dispozitive la care să se poată conecta....


- Aici avem cea mai mare problemă, pentru simplul fapt că nu avem posibilitatea ca în termen de câteva zile să venim cu teancurile de tablete, cu conexiunile de internet, pentru ca tot sistemul să funcţioneze unitar. Lucrul acesta nu se poate! Şi atunci apare evident o chestiune legată de discriminarea copilului - unul face, altul nu face şcoală online. 


 Ce măsuri luaţi pentru a permite accesul cât mai multor copii la lecţiile virtuale?


- Am pregătit adrese pe care le vom înainta săptămâna aceasta autorităţilor locale să sprijiine şi ei. Că până la urmă sunt copiii comunelor lor. Doi: toate şcolile au laboratoare de informatică, au calculatoare. Fiecare unitate de învăţământ îşi întocmeşte o listă cu elevii din familii defavorizate, care nu îşi permit astfel de echipamente, iar un profesor duce calculatoarele disponibile acasă la fiecare copil, se încheie un contract de comodat cu părinţii acestuia pentru ca elevul să lucreze pe el în această perioadă, i se dă copilului stickul de internet şi gata. Păi calculatoarele astea zac degeaba în şcoli în vreme ce copiii nu au! Sigur, nu sunt suficiente peste tot, dar acoperim o parte din nevoile din comunitatea respectivă! Orice şcoală din judeţ are calculatoare. 
O a treia direcţie de acţiune vizează implicarea autorităţilor judeţene - Prefectură şi Consiliul Judeţean -, să vedem în ce măsură pot şi aceste instituţii să ofere ceva sau să ne mijlocească o întâlnire cu mediul de afaceri. Sperăm, astfel, ca oamenii de afaceri să îşi îndrepte în această perioadă atenţia şi către copii şi să încerce să asigure o parte din echipamentele informatice necesare.
 


 Sunt şanse să se reia procesul normal de învăţământ?


- Există două scenarii. Un prim scenariu vizează reînceperea graduală a cursurilor, întâi cu elevii claselor a VIII-a şi a XII-a, care au de susţinut examene în vară şi cărora trebuie să le încheiem mai repede situaţiile. Varianta doi - care nu ştiu dacă va fi posibil de pus în practică, oricum nu decide ISJ, ci ministerul - va fi să începem şcoala cu toţii. Totul depinde însă de evoluţia numărului de cazuri de îmbolnăviri din perioada urmă


 

 

Preluare Saptamanalul Ancheta