Lear, Nidec și Regia de Drumuri au renunțat la o parte din angajați | Sursa Ta

După un an pandemic, efectele crizei sanitare se reflectă și în mediul economic, dat peste cap de restricții, condiții noi, scăderea cererii, blocaje în furnizarea componentelor și scumpirea importurilor din China. Au fost afectate atât cifra de afaceri, cât şi în numărul angajaţilor, multe companii fiind nevoite să renunţe la o parte din salariaţi pentru a rămâne active pe piaţă. Deja Inspectoratul Teritorial de Muncă Argeş are în evidenţă o serie de concedieri colective care au început să fie operate încă din luna februarie şi care vor continua pe perioada verii, până la finele lui august. Până acum, nota de plată a crizei din această primăvară, la nivelul Argeşului, se contabilizează în 1703 argeşeni disponibilizaţi printr-o măsură colectivă. Cifra, însă, nu acoperă pe toţi cei care şi-au pierdut job-ul în ultimele două luni, fiind şi firme care au renunţat la câţiva angajaţi, fără a fi nevoite să anunţe disponibilizarea colectivă. Dureros este că tot atât de multe familii din județ sunt lovite de aceste măsuri, care înseamnă că unul dintre membrii își pierde serviciul, scăzându-le drastic veniturile și așa mici, în pragul unui nou val de scumpiri. 

Lear Corporation Romania a renunțat în luna martie la 1.471 de angajați din cei 5.896 pe care îi are la nivel național, angajați în cadrul celor trei centre de producţie pe care le deţine în România, respectiv în Piteşti, Câmpulung şi Iaşi. Conform informațiilor noastre, disponibilizările se anunță a fi la nivelul unităților din Argeș, unde lucreză circa 4.400 de angajați. În județul nostru, Lear, subsidiara concernului american, produce sisteme electrice pentru autovehicule, fiind furnizor pentru toţi marii producători auto din Europa. Cum uzinele de automobile şi-au sistat producţia în repetate rânduri, din cauza crizei de cip-uri, a scăzut și cererea de componente precum cele fabricate de Lear în Piteşti şi Câmpulung, aşa că, s-a redus și din numărul de angajaţi, cifra fiind destul de mare. 

Nidec Motor Corporation - altă rundă de disponibilizări

Pe parcursul anului 2020, Nidec Motor Corporation din Ștefănești, firmă preluată de niponi, a anunțat disponibilizarea a 150 de persoane. În prezent, este anunțată concedierea colectivă a altor 140 de salariați dintr-un total de 434. Prima concediere colectivă anunţată a fost generată de desființarea a două linii de producţie vechi, preluate de la fosta Ana IMEP, unde costurile ridicate de producţie, eficienţa scăzută şi performanţele sub standarde ale acestor motoare au determinat clienţii să anuleze total comenzile. Această situaţie era cunoscută şi a fost anunţată încă din 2019. Următoarele disponibilizări, însă, au venit pe fondul scăderii comenzilor şi implicit a volumului vânzărilor ca urmare a crizei economice generate de COVID-19, după cum ne declarau oficialii în 2020, când s-a luat prima dată această decizie. Cei care au plecat acasă de la Nidec au beneficiat și de salarii compensatorii: 4 salarii compensatorii angajaţilor care au plecat cu acordul părţilor şi 3 salarii celor concediaţi care au fost de acord să lucreze neîntrerupt în perioada preavizului, deși în contractul colectiv era prevăzut un singur salariu compensatoriu.

Din zona de automotive, două firme au redus semnificativ schemele de personal

Pe lista concedierilor colective se mai află Takosan Automotive din Călinești, care în februarie a renunțat la 22 din 42 de angajați, și SIMA Argeș, care a scos din schemă 14 din 46 de salariați. Takosan Automotive este o companie cu capital turc și este principalul furnizor de tablouri de bord pentru uzina Dacia-Renault, iar SIMA Argeș are sediul central în Mioveni și operează în comerţul cu ridicata al automobilelor și al altor autovehicule, funcționând din 1992.

 

Undă de şoc la instituțiile de stat: peste un sfert din oameni sunt dați afară

Nu doar privatul se vede nevoit să disponibilizeze. Regia Autonomă Județeană de Drumuri Argeş R.A renunță la 36 de angajați din cei 104, motivând că „se confruntă cu dificultăți de ordin economic majore, cu pierderi contabile și financiare datorate în principal neacoperirii cheltuielilor fixe din veniturile proprii care au dus la o evoluție de instabilitate a unității și imposibilitate de acoperire a cheltuielilor cu personalul”, după cum se arată în raportul atașat hotărârii de Consiliu Județean. Pierderile pentru anul trecut au fost de circa 525.000 lei. Restructurarea Regiei a început de mai mulți ani, primul segment „subțiat” fiind cel TESA, unde s-au blocat angajările și au mai plecat dintre ei. Acum reorganizarea continuă, fiind drastică. Cei 36 de angajați eliminați din schemă provin din două districte care vor fi desființate, respectiv Pitești și Băjești, și din alte două compartimente: Dispecerat și Comercial-Aprovizionare, la care se renunță.

Bugetul pe 2021 s-a diminuat cu 40% pe partea de drumuri

Managerul RAJD, Alina Nicolau, ne-a explicat cum s-a ajuns la această decizie de reorganizare:

„Din cauza situației financiare a Regiei trebuie corelat numărul de utilaje, cu cel de personal, adică la 4 basculante, un autogreder, o stație de asfalt, nu putem să mai ținem atâția oameni în situația în care bugetul pe 2021 s-a diminuat cu 40% față de cel pe 2020 la capitolul lucrări de capital și reparații. Am desființat două districte din 6, pentru că majoritatea lucrărilor efectuate în acest an sunt pe alte 4 districte. Pentru cei concediați am făcut adrese către societăți de profil să îi angajeze.”

 

„După 4-5 ani în care am capitalizat Regia, am achiziționat echipamente și utilaje, nu mai putem lucra cu cazmaua și târnăcopul, avem nevoie de specialiști. Dacă managerul constată că personalul este foarte numeros, atunci ia deciziile necesare. Dacă oamenii concediați sunt buni pe profesia lor, își vor găsi repede de muncă, dacă nu, înseamnă că s-a făcut o triere corectă. Eu sunt de acord că fiecare persoană trebuie să aibă un job, însă nici societățile noastre nu pot face pe bunii samariteni. Pe de altă parte, Regia va trebui să acopere același front de lucru, adică 1200 km de drumuri, cu un număr mai mic de personal.”, ne-a declarat președintele CJ Argeș, Ion Mînzînă, referitor la concedierile colective operate la RAJD. Acesta a adăugat că, în anii următori se va intra, în același mod, și pe alte instituții ale CJ-ului. 

Nu există intenția de desființare a RAJD

În acest context, consilierii liberali din cadrul Consiliului Județean au afirmat că disponibilizarea celor 36 de angajați reprezită doar prima etapă în desființarea Regiei, declarație negată vehement de managerul Alina Nicolau:

„Nu se vrea nicio desființare. Se dorește dotarea Regiei, iar dacă anul acesta nu sunt bani, se va cumpăra doar o freză. Dacă era vorba de desființare, nu se mai făceau achiziții. Ar fi trebuit să știu dacă se dorea asta, dar din discuțiile avute cu președintele CJ nu a reieșit nicio secundă acest lucru. De mai mulți ani lucrăm pe organizare pentru a evita, la situația în care e Regia, starea de insolvență, care poate apărea oricând.”, ne-a mai declarat Alina Nicolau.

Sursa: Săptămânal Ancheta