Îngrijorări printre salariaţii Uzinei Dacia după ce 400 de oameni au fost trimişi în şomaj tehnic

În ultima perioadă, în spaţiul public, au apărut zvonuri îngrijorătoare legate  de siguranţa locurilor de muncă ale angajaţilor de pe platforma Dacia. Temerile salariaţilor celui mai important agent economic din România s-au acutizat după ce, zilele acestea, aproximativ 400 de muncitori din cadrul Uzinei Mecanice au fost trimişi în şomaj tehnic. Mai mult decât atât, se vorbeşte despre o creştere alarmantă a numărului de angajaţi care pleacă din uzină cu salarii compensatorii, chiar dacă oficial nu s-a pus problema - cel puţin până acum - a unor concedieri colective. 

 

Compania Renault şi, implicit, divizia Dacia din România, se află de ceva vreme în reorganizare, conform unui plan conceput de CEO-ul Luca de Meo și echipa sa. Ca orice plan de reorganizare, evident că şi acesta presupune restructurări, însă - conform surselor noastre - acestea nu ar fi de natură să producă îngrijorare în rândul salariaţilor. Cifrele aferente bilanţului pe 2020 însă par să contrazică aceste afirmaţii, existând în mod evident o tendinţă de diminuare a personalului uzinei. Dovadă că la finalul lui 2020 Automobile Dacia număra cu peste 1000 de salariaţi mai puţin decât la începutul aceluiaşi an. 

 

 

 


 Reducere de producţie la Uzina Mecanică


În ultimele zile, câteva sute de salariaţi de la Uzina Mecanică şi de Saşiuri au fost băgaţi pentru câteva zile în şomaj tehnic. Uzina Mecanică, divizia care produce cutii de viteze, lucrează nu numai pentru Dacia, ci şi pentru Nissan. Potrivit surselor, compania Renault-Nissan a ales să îşi închidă sau să îşi conserve o parte dintre unităţile de producţie a mărcii Nissan din Europa, din acest motiv fiind afectate şi comenzile fabricii de cutii de viteze de la Mioveni. Pe cale de consecinţă, activitatea Uzinei Mecanice a fost redusă şi, implicit, o parte din angajaţi au fost nevoiţi să stea câteva zile în şomaj tehnic. Într-o notă internă, angajaţii Uzinei Mecanice au fost informaţi cu privire la reducerea programului de producţie în cadrul departamentelor Cutii de Viteze, Motoare, Şasiuri, Aluminiu, Logistică UMCD şi funcţiile suport, pentru 6 zile din luna iunie, zilele de 11, 18, 22, 28, 29 şi 30 fiind declarate zile nelucrătoare, personalul trimis în şomaj tehnic urmând să fie plătit pentru aceste zile cu 85% şi tichetele de masă aferente. 

 

 


 Liderii SAD: „E o problemă temporară!”


Reprezentanţii Sindicatului Automobile Dacia dau însă asigurări că ar fi vorba de o problemă temporară, o chestiune de două trei săptămâni, după care activitatea ar trebui să reintre în fluxul normal. Cum de obicei nu iese fum fără foc, am încercat să aflăm dacă se poate vorbi despre un proces de reducere de personal de la liderul SAD, Viorel Ungureanu, care nu a părut atât de îngrijorat:

„Cei care au mai plecat în ultima perioadă din uzină au plecat cu salarii compensatorii de acolo de unde s-au mai desfiinţat posturi, ca urmare a reorganizării, dar totul a fost pe bază de voluntariat. Există o prevedere în contractul colectiv de muncă conform căreia, în funcţie de vechime, se acordă un număr de salarii compensatorii la plecarea din  uzină pentru trei situaţii: fie oamenii se apropie de vârsta de pensionare şi cer chiar ei acest lucru, fie postul se restructurează şi legea îi dă dreptul angajatului să primească astfel de compensaţii, fie din motive de sănătate. În ceea ce priveşte reducerea activităţii, am avut nişte dificultăţi în zona mecanică, fiind impactate câteva departamente cu un număr redus de salariaţi şi care trebuie să rămână câteva zile în şomaj tehnic cu 85%. Este vorba în mod special de cei de la Cutii de Viteze, pentru că nu lucrează numai pentru Dacia, lucrează şi pentru Grupul Renault. Aici a fost o reducere de activitate doar pe luna iunie, urmând ca din luna iulie să nu mai avem astfel de probleme.”, ne-a declarat Viorel Ungureanu, liderul de sindicat de la Uzina Dacia Mioveni.

 

 

 


 Nemulţumiri în rândul salariaţilor


Faptul că liderii de sindicat au acceptat fără prea multă opoziţie decizia conducerii uzinei de a reduce programul de lucru şi, implicit, veniturile pentru câteva sute de oameni, chiar şi temporar, a provocat oarece rumoare printre muncitorii de le Uzina Mecanică. Într-o postare pe pagina de socializare a unei facţiuni SAD, unul dintre angajaţii Dacia critică dur gestul liderilor SAD de a oferi... lapte angajaţilor a căror trimitere în şomaj tehnic au vizat-o: 


„Liderii SAD își bat joc de salariații UMCD! Câtă nesimțire să ai, să te duci în fața oamenilor, după ce le-ai trădat interesul și să le spui că le dai lapte doar dacă sunt în SAD. Da, oameni buni! SAD a semnat ca voi să stați acasă! Așa au ştiut ei să vă reprezinte interesele și nici măcar nu au avut bunul-simţ să explice de ce au făcut acest lucru. Şi ticăloșia nu se termină aici! Mint oamenii prin departamente că, dacă sunt în SAD, le dă lapte - asta ca să uite omul că l-a trimis în șomaj. Rușine să te lauzi cu o jumătate de litru de lapte, când tu, «mare sindicat», ai pierdut sporul de toxicitate în bani, care chiar era o compensație.” - se arată în postare.

 

 

 


 Dacia reduce forţat stocurile?


Voci din sfera Dacia spun însă că adevăratul motiv al reducerii activităţii şi, implicit, al producţiei ar fi cu totul altul şi că momentul ales, respectiv luna iunie, nu ar fi deloc întâmplător. Astfel, în rândul multinaţionalelor, cum este Grupul Renault-Nissan, ar exista o practică potrivit căreia, o dată la şase luni, fac tot posibilul să scape de stocurile de mărfuri pe care le-au produs, pentru a figura la bilanţurile din iunie şi din decembrie fără stocuri. De ce? În momentul în care băncile finanţează aceste companii, unul dintre reperele folosite în evaluare îl reprezintă stocurile, iar dacă acestea sunt prea mari nu pică deloc bine pentru agentul economic care vrea finanţare, băncile considerând că nu are cui să vândă şi, implicit, acordând mai puţini bani. Pentru o mai bună „imagine” în ochii bancherilor, multinaţionalele îşi ajustează, aşadar, stocurile, pentru a da bine în bilanţurile contabile din iunie şi decembrie şi astfel să fie permanent creditabile.

 

Preluat: saptamanalul ancheta