Cristian Dolofan: ”Cei care lucrează în acest segment sunt foarte vulnerabili”

Oamenii nu mai vor să muncească, cer salarii imense și nu se mai pricep să facă nimic din ce se cere pe piață

Argeşul este fruntaş la capitolul firme de transport, însă, deşi este o meserie căutată şi bine plătită, şi aici sunt mari probleme de personal. Principalul aspect care afectează dinamica unei asemenea societăţi este fluctuaţia din rândul şoferilor. După cum ne-a povestit managerul general al uneia dintre firmele etalon din acest sector, Cristian Dolofan, de la Dolo Trans. „Anii trecuți ne-am confruntat şi noi cu această problemă, dar pot să spun că am reuşit să formăm un nucleu stabil de 250 de şoferi, o parte din ei fiindu-ne alături chiar din 2011-2012. Ne-am pliat pe cerinţele şi nevoile lor, le-am oferit încredere şi seriozitate, o flotă de camioane care le permite să își desfășoare activitatea în condiții optime”, ne-a explicat managerul DTO, Cristian Dolofan.

Un alt fenomen întâlnit în această branşă este plecarea de la un patron la altul, pe promisiuni de salarii mai mari făcute între şoferi de la companii diferite. S-a întâmplat, cum ne povesteşte un om din branşă, Romeo Morait, ca un coleg de-al său să îşi lase camionul într-o parcare în Italia şi să plece cu un alt şofer care i-a spus că la firma la care lucrează el se dă mai mult. „Cei care lucrează în acest segment sunt foarte vulnerabili, deoarece, deşi sunt plătiţi la timp şi proporţional cu activitatea lor, stau departe de casă, nu îşi pot rezolva toate problemle personale şi de aici devin şi uşor influenţabili şi nemulţumiţi”, ne-a dezvăluit Romeo Morait, care lucrează şi el la DTO.

Pentru a îşi fideliza şoferii, segmentul de Resurse Umane din cadrul companiei a creat o reţea de comunicare cu aceştia, pentru a veni în întâmpinarea problemelor pe care le au aceştia. „Noua strategie de business DTO include un dialog constant cu angajații! Şoferii de autocamion din cadrul societății reprezintă principalul pilon al acesteia, de aceea trebuie sa aibă certitutinea că fac parte dintr-o echipă în care rolul lor este important, dintr-un grup în care munca lor este apreciată! O bună comunicare nu presupune transmiterea mesajelor dintr-un singur sens, dinspre lideri către angajaţi, ci şi invers! Posibilitatea de a oferi un feedback, de a permite angajaților să vină cu sugestii cu privire la relația lor cu conducerea  sunt lucruri care duc la bunul mers al organizaţiei!”, este mesajul pe care managerul general al DTO l-a transmis angajaţilor săi.

Dorinţa de a nu se lega pe termen lung de un angajator a putut fi observată şi printr-un alt proiect al DTO, o şcoală de şoferi profesionişti. Cei interesaţi erau instruiţi gratuit, cu condiţia ca timp de doi ani să lucreze la aceeaşi companie. Nu a avut succes, pentru că au preferat să plătească de la ei 1.000 euro pentru şcolarizare şi să aibă libertatea de a pleca oricând.

Cu o criză acută de personal se confruntă şi întreprinzătorii din domeniul medical, cel mai greu de găsit fiind asistentele, care fie preferă locurile de muncă în străinătate, fie pe cele de la stat, unde, pe lângă salariile care au ajuns şi la 50 de milioane de lei vechi, se mai aleg şi cu atenţii din partea pacienţilor. La stat dau bir cu fugiţii în ultima perioadă şi contabilii şi secretarele, mai ales în instituţiile din administraţie, unde anul acesta remuneraţiile au crescut exponenţial.


Subiectul forţei de muncă este unul foarte dureros pentru mediul economic argeşean. Indiferent de domeniul în care activează - producţie, servicii, construcţii, retail - toţi oamenii de afaceri se plâng de faptul că nu găsesc oameni care să lucreze, să dea dovadă de seriozitate şi stabilitate. Că sunt afaceri mici sau mari, cu toţii punctează această problemă, care împiedică dezvoltarea firmelor şi, implicit, a economiei judeţului.