Dumitru Tudosoiu: Cumva, cumva, trebuie să deschidem anul şcolar, nu putem sista cursurile!

Astăzi este ultima zi de mandat a lui Dumitru Tudosoiu ca inspector şcolar general, după 6 ani la conducerea instituţiei. A fost o perioadă în care Argeşul a început să aibă rezultate bune la bacalaureat şi să nu mai fie codaşul clasamentului naţional, în care nu au fost incidente sau tensiuni, cum s-a întâmplat pe vremea predecesorilor. Despre cum a decurs mandatul, care sunt regretele, dar şi satisfacţiile, despre viziunea sa legată de începerea noului an şcolar, am stat de vorbă cu Dumitru Tudosoiu.

 


 Cui lăsaţi moştenire scenariul roşu?


- Unuia din cei galbeni, pentru că ei vor alege succesorul. Nu ştiu cine va fi. 

 

 Înţeleg că sunt nemulţumiri din partea cadrelor didactice pe aceste scenarii de redeschidere a şcolilor?


- Acum serios vorbind, fără să politizăm, aştept şi eu un cadru didactic care vine cu o soluţie, să zicem salvatoare, pentru începerea anului şcolar, alta decât s-a propus până acum în spaţiul public, cu excepţia răuvoitorilor care ar amâna anul şcolar, ar distruge generaţii. Cumva, cumva,  trebuie să debutăm! Şi online, şi fizic, o formulă trebuie găsită. Nu sunt de acord cu sistarea cursurilor. Nu putem să punem stop economiei, vieţii sociale, profesionale... Slavă Domnului că nu avem alt tip de pandemie!

 


 Care sunt realizările de suflet pe care le-aţi avut în cei şase ani de mandat?


- Sunt singurul inspector şcolar general care a reuşit să aducă fonduri europene în judeţul Argeş, pe domeniul educaţiei, şi nu puţine, sunt 3 milioane de euro în două proiecte. Sunt bani pe care i-au primit şcolile, profesorii, elevii şi mai avem un an de implementare. Eu cred că este o mare realizare! A doua este aceea că am ţinut cumva ştacheta sus în topul judeţelor la concursurile naţionale. Am fost pe locul al treilea la bacalaureat, am fost pe locul al treilea la evaluare, ca rezultate. Am crescut de la an la an în procentele de promovare.
A treia realizare: învăţămîntul profesional. Din 2012, de când au început discuţiile despre învăţământul tehnic, am reuşit să creştem de la 6 clase de profesională la 49 de clase, într-o generaţie de 190 de clase. Asta înseamnă o muncă de echipă, lobby făcut, mai multe măsuri pe care le-am implementat, astfel încât să dăm o şansă şi în zona de meserii şi să avem şi o calitate mai ridicată pe liceele tehnologice, unde au ajuns să aibă ultima medie de intrare peste 7. În rest, realizări de suflet sunt mai multe, legate de echipa mea de la IȘJ, de directorii cu care am colaborat, de munca asta dusă, să zicem de sus în jos, de la mine prin inspectorii mei, către directorii de şcoli, de schimbare a mentalităţii, de relaxare, de deschidere a sistemului. Am încercat să nu impun nici piedici, nici presiuni, nici politizări, să nu facem excese şi cred că lucrul ăsta a fost văzut şi apreciat. Nu sunt eu în măsură să calific această chestiune, dar vom vedea pe viitor dacă există un feedback pe zona asta, de comunicare, de deschidere, de profesionalism...

 


 Ce v-aţi fi dorit să faceţi în calitate de inspector şcolar general şi nu aţi reuşit?


- Mi-aş fi dorit ca instituţia să aibă o putere mai mare şi un buget disponibil, astfel încât toate şcolile din Argeş să aibă un nivel de bază asigurat. Adică apă curentă, grupuri sanitare – aici nu au mai rămas multe fără toalete în interior, pentru că am colaborat foarte bine cu autorităţile locale şi judeţene şi dotări. Să avem laboratoarele dotate, să montăm camere de luat vederi, atât la interior, cât şi la exterior, mai ales în aglomerările urbane, care să ne ajute să prevenim şi fenomenul de bullying, care a apărut şi la noi. Mi-aş fi dorit să fi avut o finanţare mult mai bună pentru cadre didactice, să fie foarte motivaţi să intre în sistem, deoarece, în continuare, nu sunt cele mai bune salarii în învăţământ. 
În rest, nu am regrete, pentru că în fiecare zi când am plecat de acasă spre Inspectorat nu am plecat demotivat, nu am privit ziua de lucru cu un regret, pe ideea „iarăşi la treabă”. Nu! Am gândit că mă aşteaptă o nouă zi, mi-am dorit să rezolv orice provocare îmi apare în cale. Şi, dacă m-am pus în slujba asta şi m-am format aşa, a devenit o obişnuinţă. Nu am privit-o ca pe o corvoadă. Mi-a plăcut! În tot ceea ce am făcut am fost implicat şi mi-a plăcut!

 


 Vă întoarceţi la catedra de la Colegiul „Brătianu”?


- Din 19 voi fi la catedră, iar după alegerile locale voi vedea dacă o să iau calea primăriei şi sub ce formă. 

 


 Părţi bune şi rele în cei şase ani petrecuţi la IȘJ?


- Nu aş putea să le împart aşa. Pot să spun că am avut mult de muncă. Am avut sesiuni de examene în fiecare vară, în care am muncit mult şi eu, şi colegii mei, adică mă duceam dimineaţa, dar nu mai ştiam când plec de la serviciu. Şeful de instituţie trebuie să fie întotdeauna cel care trage echipa după el, oricât de obosit ar fi, trebuie să meargă înainte. Cum ar putea să fie exemplu, cum ar putea avea pretenţii de la colegi, dacă el ar sta acasă şi ar aştepta prin telefon informaţii?! 

 


 Ce le transmiteţi colegilor din IȘJ Argeş?


- Le mulţumesc că m-au ajutat în tot ceea ce au făcut, că mi-au fost aproape, în special cei din echipa IȘJ şi directorilor din învăţământ, că m-au ajutat să mă împlinesc profesional şi să îmi dovedesc mie şi celorlalţi că pot îndeplini această misiune nu tocmai uşoară. A fost o piatră de încercare. Nu ştiu cât de multă lume îmi dădea credit când am fost numit, însă m-aş bucura foarte mult dacă le-am dovedit că nu s-au înşelat celor care au avut încredere. Dacă am greşit, nu a fost cu intenţie, a fost la modul involuntar sau din ciclul „cine nu munceşte, nu greşeşte”, dar în niciun caz cu intenţie.