DGASPC Argeș în lupta cu COVID-19

De mai bine de două luni, lumea întreagă se confruntă cu o pandemie care ne-a dat tuturor viața peste cap. 

Dintr-odată, am fost nevoiți să luăm decizii în premieră, acceptate mai greu sau mai ușor. 

În acest context, Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Argeș a fost nevoită să se alinieze noilor norme legale impuse de ordonanțele militare și de starea de urgență care a venit cu reguli stricte atât pentru personal, cât şi pentru beneficiari. 

În primă fază, conducerea DGASPC Argeș a elaborat un „Plan de măsuri” în ceea ce privește prevenirea răspândirii virusului COVID-19 în centrele rezidențiale, centrele de zi, compartimentele și serviciile aparținând instituției, pe lângă cele referitoare la regulile de igienă și dezinfecție.

Iniţial au fost suspendate activităţile care presupun interacțiunea directă cu beneficiarii, suspendarea vizitelor în toate centrele Direcţiei, transmiterea on-line a documentelor necesare pentru întocmirea dosarelor noi de evaluare pentru încadrarea în grad de handicap, folosirea căilor de comunicare prin email, telefon sau poștă - toate acestea fac parte din primele decizii luate la nivelul instituției, menite să prevină răspândirea cu coronavirus.

Sute de angajaţi rupţi de familii pentru a-i ocroti pe cei aflaţi în nevoie

Pe parcurs, în funcție de evoluția epidemiologică, au fost impuse și alte reguli stricte. Cu siguranță, cea mai grea decizie a fost izolarea preventivă la locul de muncă a angajaților din centrele rezidențiale. Prin această măsură a fost stabilit clar că în perioada de izolare preventivă la locul de muncă, NU au acces persoane din exterior. 

Astfel, în perioada cuprinsă între 11 și 24 aprilie, o parte din personalul care asigură serviciile rezidențiale pentru persoane adulte cu sau fără dizabilități, pentru persoane vârstnice și pentru copii din cadrul DGASPC Argeș s-a aflat în izolare preventivă la locul de muncă. În prima tură, în cadrul celor 20 de unități sociale (centre, apartamente, case de tip familial, locuințe protejate) și-au desfășurat activitatea 379 de persoane. În tot acest timp, cealaltă parte a personalului, adică 397 de persoane, s-au aflat în izolare preventivă la domiciliu. Perioada de izolare preventivă la locul de muncă s-a derulat pe parcursul stării de urgență, iar turele s-au schimbat o dată la 14 zile.

A fost un moment foarte greu. Ordonanța a fost pusă în aplicare în 24 de ore de la emiterea ei. De aceea, a fost nevoie de o mobilizare rapidă din partea instituției, astfel încât siguranța beneficiarilor să nu fie pusă, nicio clipă, în pericol.

Mobilizarea, din partea tuturor celor implicați în organizarea și programarea turelor care să intre imediat în izolare preventivă la locul de muncă, a fost exemplară.

Au fost momente cu o încărcătură emoțională foarte puternică. Au fost lacrimi, a fost și teamă. Era ceva cu totul nou. Cel mai greu de gestionat în perioada respectivă a fost dorul de casă și de cei dragi. Totul a avut loc rapid, majoritatea angajaților sunt părinți și a fost extrem de greu ca, dintr-odată, să se despartă de copiii lor pentru două săptămâni, mai ales că urmau trei sărbători importante pentru noi - Floriile, Sf. Gheorghe și Paștele.

Deși la început a fost greu de dus această situație nouă, pe parcurs lucrurile s-au schimbat. Și, dacă putem vorbi despre o latură pozitivă a acestei perioade, aceasta este legătura strânsă și neașteptată care s-a creat între personal și beneficiari. A fost surprinzător cum personalul DGASPC a fost primit de cei de care au grijă. Cu toate că la început ei nu credeau că personalul se va muta cu ei în centru, pentru două săptămâni, zi și noapte, când au văzut că nu e o glumă, am putea spune că a avut loc un schimb de roluri. Angajații DGASPC erau acum cei ocrotiți, mângâiați, încurajați de oamenii instituţionalizaţi. 

A fost o adevărată lecție de solidaritate și de omenie. 

„Cu toții s-au purtat extraordinar, iar activitățile pe care le-au desfășurat în această perioadă, efervescența creată în jurul lor, comunicarea și solidaritatea de care au dat dovadă, atât angajații, cât și beneficiarii sunt o dovadă în plus a faptului că, dincolo de responsabilitățile  ce derivă din obligațiile profesionale, în spatele zidurilor unor centre sunt OAMENI adevărați. Iar noi, ca echipă, suntem de fapt, marea familie DGASPC Argeș. 

Dovadă sunt și acțiunile pe care noi, cei din conducerea Direcției, le-am organizat în sâmbăta Paștelui și de 1 Mai, când au avut loc activități unice. Șefii de servicii, directorii și personalul din aparatul propriu au lăsat deoparte, pentru câteva ore, problemele personale și, împărțiți în echipe, au cuprins toate centrele din județ. 

A fost emoționant. Dar am vrut să le arătăm celor care nu puteau fi alături de familiile lor că le suntem aproape. Și le mulțumim tuturor celor implicați pentru faptul că au scos la lumină o latură umană care, poate, în vremuri normale, ar fi trecut neobservată. 

Să oferi pachete, zâmbete și flori peste gard nu e ușor, pare desprins din filme SF, dar cel mai important este faptul că am reușit să demonstrăm că gardurile în vreme de restriște nu despart suflete, iar distanțarea socială de care s-a vorbit și se vorbește atât de mult, în ultima perioadă, s-a transformat, de fapt, în apropierea de ceea ce contează cu adevărat.

Tot în această perioadă, au fost oameni din afara sistemului nostru, oameni de afaceri, oameni cu notorietate în diverse domenii de activitate, care ne-au venit în ajutor cu produse alimentare, cu materiale de protecție și produse dezinfectante, atât de necesare și pe care era greu sau imposibil să le achiziționăm, într-o vreme. Tuturor, le MULȚUMIM!” - a ţinut să transmită conducerea DGASPC Argeş.

Testarea personalului, o măsură importantă de prevenire a infectării cu COVID-19

Un alt demers important a fost testarea personalului. La început, cu sprijinul CJ și al DSP Argeș, a fost efectuată testarea personalului din cadrul a două centre de îngrijire aflate în subordinea DGASPC Argeș, de la Pitești și Bascovele. 

89 de persoane au fost testate la momentul respectiv, iar decizia DGASPC Argeș de a solicita aceste testări a venit ca urmare a faptului că, în data de 25.04.2020, a avut loc primul schimb de tură de 14 zile a personalului aflat în izolare preventivă la locul de muncă în centrele rezidențiale pentru adulți cu dizabilități, copii și vârstnici. 
A fost testat cu prioritate personalul din cele două centre, ținând cont de faptul că beneficiarii sunt persoane vârstnice, iar riscul ar fi fost mult prea mare. 

A urmat o nouă etapă de testare a personalului care a intrat în ultima tură de izolare preventivă la locul de muncă. Toate aceste demersuri au fost făcute în 
condițiile în care nu se știa concret dacă testările vor fi considerate eligibile pentru a putea fi decontate în cadrul programului național de sănătate publică. 

De aceea, CJ Argeș urma să achite costurile cu aceste testări. Între timp, lucrurile s-au schimbat şi 539 de angajați din serviciile sociale de tip rezidențial aflate în subordinea DGASPC Argeș au fost testați după ce Metodologia de supraveghere a sindromului respirator acut cu noul coronavirus a fost actualizată. 

Conform modificărilor survenite, personalul de îngrijire din centrele rezidențiale va fi testat de două ori pe lună, ca urmare a reglementării aspectului privind asigurarea finanțării testării COVID-19, a personalului din serviciile sociale prin programul național de sănătate publică. 

Acum, pentru că suntem într-o nouă etapă, și anume stare de alertă, DGASPC Argeș a elaborat un nou „Plan de măsuri pentru prevenirea îmbolnăvirii COVID-19 și pentru reluarea/asigurarea continuității activităților la nivelul DGASPC Argeș și a unităților subordonate, aplicabile în perioada de alertă”, în conformitate cu noile reguli impuse pentru această perioadă. 

Proiecte noi pentru DGASPC Argeș

Deși a fost o perioadă dificilă, în care totul a părut că a fost blocat și timpul parcă s-a oprit în loc, pentru DGASPC Argeș au fost și momente de bucurie și satisfacție profesională. Proiecte importante au fost declarate câştigătoare, fiind propuse spre finanțare. Concret, vorbim despre următoarele proiecte: 

„Complex de servicii sociale, comuna Rucăr”, în valoare totală  de 5.341.994,63 lei cu TVA - vor fi construite şi dotate două case de tip familial, cu o capacitate de 12 locuri/casă şi un centru de zi, cu o capacitate de 50 de locuri, în  comuna Rucăr.

Alte două proiecte importante pentru DGASPC Argeș au primit răspuns pozitiv, după au fost declarate câștigătoare, fiind propuse spre finanțare.

Este vorba despre proiectul „Complex de servicii sociale, oraşul Costeşti”, în valoare totală de 6.657.300,01 lei cu TVA, și proiectul „Complex de servicii sociale, municipiul Câmpulung”, în valoare de 5.253.693,08 lei cu TVA, ambele urmând să aibă câte două case de tip familial pentru 24 de copii cu dizabilităţi şi câte un centru de zi de 50 de locuri.

„Profităm de această ocazie pentru a transmite mulțumiri Fundației SERA, pentru sprijinul financiar pe care ni l-a acordat în vederea realizării unui alt proiect minunat: înfiinţarea unei Case de Tip Familial în municipiul Câmpulung, în urma închiderii Centrului Rezidenţial din cadrul Complexului de Servicii Comunitare pentru Copii cu Dizabilităţi Câmpulung” - transmit reprezentanţii DGASPC.

Un alt proiect de suflet este Proiectul ASSIST, realizat de DGASPC Argeș, în parteneriat cu DGASPC Dâmbovița și DGASPC Vâlcea, care vizează integrarea socio-profesională a tinerilor care părăsesc sistemul de protecție.

În cadrul acestui proiect, au fost încheiate trei protocoale de colaborare cu actori locali relevanți cu rol în integrarea socio-profesională a copiilor/tinerilor din sistemul de protecție specială.

La nivelul județului nostru, un astfel de protocol a fost încheiat cu Asociația „Sf. Spiridon și Irina”, 191 beneficiari ai DGASPC Argeș beneficiind de sprijin, din care 10 au fost deja integrați socio-profesional.  

De asemenea, în acest moment, se află în derulare proiectul „TEAM-UP – Progres în calitatea îngrijirii alternative a copiilor” ID 127169, proiect cofinanțat din Fondul Social European prin POCU 2014 - 2020, al cărui obiectiv general constă în creşterea calităţii sistemului de asistenţă socială şi a numărului de asistenţi maternali la nivelul comunităţii.

Durata de implementare a proiectului este de 120 de luni (ianuarie 2014 - decembrie 2023), iar valoarea totală a acestuia este de 2.657.162.612,32 lei, din care DGASPC Argeș, în calitate de partener, are alocat un buget de 39.432.014,96 lei. 

De asemenea, sunt în derulare și proiecte în ceea ce privește serviciile acordate adulților și persoanelor cu dizabilități, care vizează construcţia a 15 locuinţe protejate şi a 4 centre de zi în Tigveni, Băbana şi Ciofrângeni. 

„Toate acestea sunt doar câteva dintre activitățile susținute de DGASPC Argeș, în toată această perioadă. Sunt proiecte de suflet și extrem de importante pentru instituția noastră, prin care venim în sprijinul celor pe care destinul i-a adus în grija noastră. Toate acestea nu ar fi posibile fără implicare din partea echipei noastre, fără profesionalismul de care dau dovadă toți cei care, dincolo de dedicare, pun suflet în tot ceea ce fac. Fără calitatea umană a oamenilor din echipa noastră, nimic din ceea ce ne dorim să facem nu ar prinde viață.” - conducerea DGASPC Argeş