Dacia anunță suspendarea producției la Mioveni timp de trei zile


Industria auto se aşteaptă la 3-4 luni de producţie afectată de criza microcipurilor, iar situația actuală a fost provocată de un cumul de factori: pandemia COVID-19, modificarea obiceiurilor de consum ale oamenilor în izolare, repercusiunilor crizei economice vehiculate, dar și cererii tot mai mari de semiconductori care a coincis cu perturbarea lanțurilor de furnizare.

În România, pentru Dacia urmează trei zile fără producţie în februarie, dar Ford menţine în funcţiune uzina de la Craiova, relatează ZF.

Dacia anunţă trei zile fără producţie la Mioveni din cauza lipsei microcipurilor, iar criza industriei auto europene s-ar putea prelungi şi în următoarele trei-patru luni, potrivit datelor Asociaţiei Constructorilor de Automobile din România (ACAROM). În cazul uzinei Ford, producţia nu este afectată, în condiţiile în care americanii redirecţionează către Craiova componentele necesare.

„Producţia de vehicule de la fabrica Ford Craiova nu este afectată în acest moment de lipsa semiconductorilor. Strategia Ford cu privire la acest subiect este aceea de a prioritiza producţia vehiculelor-cheie, folosind în mod optim volumele alocate de semiconductori. Sunt mai mulţi factori care sunt luaţi în considerare, inclusiv cererea de piaţă existentă pentru fiecare model în parte şi/sau contribuţia fiecărui vehicul cu privire la angajamentele noastre legate de eficientizarea consumului de carburant“, au spus oficialii Ford România.

La nivel european, grupurile Renault, Stellantis (Fiat, Peugeot-Citroen, Opel), dar şi VW sau Ford au anunţat opriri de producţie din cauza lipsei componentelor electronice. În cazul Grupului Renault, francezii vor opri producţia în Franţa la o uzină, la cele două situri din Maroc - Tanger şi Casablanca - şi în România, la Mioveni pentru câteva zile, conform Automotive News Europe.

„În cursul lunii februarie, Grupul Renault va adapta producţia industrială pe fondul penuriei de componente electronice provenite de la anumiţi furnizori. Astfel, activitatea de la Uzina Vehicule va fi întreruptă în zilele de 5, 8 şi 12 februarie, iar la Uzina Mecanică şi Şasiuri, parţial, în data de 8 februarie. Echipele Grupului, Supply Chain şi Achiziţii sunt mobilizate pentru a gestiona impactul generat de această criză mondială care afectează mare parte din sectorul auto“, au spus reprezentanţii din cadrul Direcţiei Comunicare Groupe Renault România.

În condiţiile în care uzina produce în medie 1.300 de maşini pe zi, trei zile de producţie înseamnă pierderi de 4.000 de unităţi, cu o valoare de piaţă de circa 60 milioane de euro, luând în calcul un preţ mediu de 15.000 de euro.

Cum a început criza semiconductorilor
Criza microcipurilor a fost declanșată de un cumul de factori, inclusiv pandemia COVID-19, iar rezultatul a fost o perturbare severă a lanțurilor de furnizare pentru marii producători de componente electronice.

În prima jumătate a anului trecut, constructorii auto, confruntându-se cu vânzări slabe și sistări de producție, au evitat să acumuleze stocuri de componente. În același timp, din cauza carantinei și a restricțiilor, oamenii au cheltuit mai mulți bani pentru produse electronice, crescând cererea venită din partea producătorilor de acest tip și solicitând puternic capacitatea de producție a fabricilor.

În vara și toamna anului 2020, vânzările auto au reînceput să crească, la fel și cererea venită din partea constructorilor. Fabricile de semiconductori aveau deja comenzi din industria de electronice, iar cele sosite din industria auto s-au adăugat acestora, cererea depășind oferta.

Este imposibil să construiești o mașină modernă fără semiconductori
În prezent, un autovehicul modern este imposibil de construit fără semiconductori, aceste componente electronice fiind absolut necesare deoarece majoritatea componentelor sunt operate de sisteme electronice și senzori care transmit informații unității electronice de control a motorului. 

Pe lângă microcipurile necesare pentru operarea componetelor mecanice din motor și cutie de viteze, sunt necesari semiconductori și pentru dotările de siguranță sau dotările moderne de confort, care sunt tot mai multe. Față de acum 10 ani, o mașină este mult mai complexă din punct de vedere electronic și toate noutățile sunt operate electronic.

Dotări precum camera video pentru marșarier sau camere cu vedere la 360 de grade, sistemul Head-Up Display (HUD), sistemul de avertizare la coliziune sau pilotul automat adaptiv nu mai sunt dotări rezervate exclusiv modelelor de lux, făcând trecerea și în segmentul comercial, iar toate acestea necesită semiconductori.

Majoritatea modelelor noi oferă o listă lungă de opțiuni, iar aceasta crește constant odată cu avansul tehnologic, ceea ce înseamnă că în timp și cererea de semiconductori a crescut și va continua să crească.


Sursa: Digi24