Ce presupune starea de urgență. 12 măsuri care ar putea fi luate de autorități

Ce presupune starea de urgență. 12 măsuri care ar putea fi luate de autorități


Așa cum vă anunțam sâmbătă seara, președintele Klaus Iohannis a declarat că începând de săptămâna viitoare va fi decretată starea de urgență, reglementată de articolul 93 al Constituției României, dar și de Ordonanța de urgență numărul 1 din 1999.

Ordonanța spune că starea de urgență se poate impune pe o perioadă de cel mult 30 de zile și prevede măsuri excepționale economice sau de ordine publică.

CITEȘTE ȘI ... COVID-19 în România: 123 de cazuri confirmate!

 

Populația trebuie să știe că starea de urgenţă este intermediară între starea de alertă şi starea de asediu şi oferă autorităţilor cadrul legal de a lua anumite decizii, cum ar fi restricţionarea sau interzicerea unor adunări sau închiderea unor instituţii. 
De asemenea, nu presupune închiderea magazinelor alimentare sau a farmaciilor, ci va face posibilă alocarea de noi resurse importante pentru gestionarea crizei.  

CITEȘTE ȘI ... APIA suspendă primirea cererilor unice de plată

 

Având în vedere enunţarea în spaţiul public a posibilelor măsuri care pot fi luate în cadrul stării de urgenţă, fără a se menţiona faptul că NU toate aceste măsuri sunt luate în mod obligatoriu, Grupul de Comunicare Strategică menţionează  că vor fi avute în vedere DOAR acele măsuri necesare în combaterea răspândirii noului coronavirus (COVID-19).

"Facem apel la responsabilitate şi în acest caz în modul de prezentare a cadrului legal şi a măsurilor care pot avea legatura cu motivul pentru care a fost anunţată decizia referitoare la starea de urgenţă”, au transmis oficialii.

Guvernul poate:

1. să limiteze sau să interzică circulaţia vehiculelor sau a persoanelor în anumite zone ori între anumite ore şi să elibereze, în cazuri justificate, permise de liberă circulaţie;

2. să efectueze controale asupra unor persoane sau locuri, când acestea se impun;

3. să efectueze razii;

4. să exercite în mod exclusiv dreptul de a autoriza desfăşurarea adunărilor publice, a manifestaţiilor sau marşurilor;

5. să evacueze din zona supusă regimului stării de asediu sau de urgenţă persoanele a căror prezenţă nu se justifică;

6. să dirijeze persoanele evacuate sau refugiate pe direcţiile şi în zonele stabilite şi să ţină evidenţa acestora;

7. să protejeze informaţiile cu caracter militar destinate a fi comunicate prin mass-media; informaţiile cu privire la starea de asediu sau la starea de urgenţă, cu excepţia celor referitoare la dezastre, se dau publicităţii numai cu avizul autorităţilor militare; mijloacele de comunicare în masă, indiferent de natura şi de forma de proprietate, sunt obligate să transmită, cu prioritate, mesajele autorităţilor militare, la cererea acestora;

8. să dispună închiderea temporară a unor staţii de distribuire a carburanţilor, a unor restaurante, cafenele, cluburi, cazinouri, sedii ale asociaţiilor şi ale altor localuri publice;

9.  să suspende temporar apariţia sau difuzarea unor publicaţii ori a unor emisiuni ale posturilor de radio sau de televiziune;

10. să asigure paza militară a staţiilor de alimentare cu apă, energie, gaze, a sediilor posturilor de radiodifuziune şi de televiziune publice, a operatorilor economici care deţin capacităţi de importanţă strategică la nivel naţional, precum şi a obiectivelor de importanţă deosebită pentru apărare, prin punerea în aplicare a Planului de mobilizare a economiei naţionale pentru apărare; când situaţia impune, dispun oprirea temporară a alimentării cu gaze, energie şi apă potabilă, după caz;

11. să dispună raţionalizarea alimentelor şi a altor produse de strictă necesitate;

12. să interzică circulaţia rutieră, feroviară, maritimă, fluvială şi aeriană pe diferite rute;