Agenţiile de turism au repornit motoarele

Argeşenii renunţă pe capete la vacanţele în străinătate şi iau cu asalt pensiunile şi hotelurile româneşti.

După o pauză foarte lungă, cauzată de pandemia care a pus pe butuci toată economia ţării, sectorul turismului dă semne că începe să se dezmorţească. 

De frică să nu fie băgaţi în carantină sau izolare la întoarcerea din concediu, foarte mulţi argeşeni au renunţat la vacanţele în străinătate, optând pentru sejururi în România. 

În ce condiţii au dat vacanţele în Grecia, Bulgaria sau Turcia pe un sejur pe litoralul românesc, dar şi care sunt principalele noutăţi în domeniu - aflăm de la reprezentanţii a trei agenţii de turism din Piteşti.

Grecii nu mai cer turiştilor teste COVID

Mulţi clienţi ai agenţiilor de turism s-au reorientat spre vacanţele în România, având posibilitatea să modifice sejururile, chiar dacă le cumpăraseră în alte ţări. 
Principalul motiv pentru care românii renunţă la vacanţele în străinătate în favoarea celor în ţară îl reprezintă temerea că, la întoarcere, vor fi obligaţi să intre două săptămâni în izolare. 

De asemenea, clienţii au putut schimba datele concediilor, cei mai mulţi dintre cei care aveau programate vacanţe în luna iunie optând pentru august. 

Primii care au dat start vacanţelor sunt grecii: „Pentru Grecia începem din 2 iulie cu primele chartere, către Rodos şi Creta. 

Ca destinaţie de vacanţă, Grecia rămâne în picioare, mai ales că nu se mai cere acel test COVID despre care se vorbea. Sperăm să se renunţe şi la obligaţia de a intra în carantină la întoarcere”, precizează Florentina Vărzescu, managerul Paralela 45 Piteşti, care a mai precizat că la tarifele de cazare şi masă, cel puţin în oferta agenţiei pe care o reprezintă, nu au apărut modificări de preţuri faţă de perioada de dinainte de pandemie.

Deşi unii dintre clienţi şi-ar fi dorit să primească înapoi cash banii plătiţi pentru vacanţe, acest lucru nu a fost posibil. Odată intraţi în circuit, banii sunt investiţi, nu rămân blocaţi în conturi, motiv pentru care hotelurile nu au restituit avansurile sub formă de lichidităţi, ci sub formă de vouchere. Cât priveşte zborurile plătite, dar anulate, recuperarea sumelor achitate s-a făcut în funcţie de politica fiecărei companii aeriene. 

Bulgarii au renunţat anul acesta la bufetul all inclusive

Cererea a scăzut considerabil - mărturiseşte cu regret managerul agenţiei Top Sejur, Georgiana Hinculov. 

Cei care vor să testeze piaţa externă sunt consideraţi „curajoşi”, situaţia de acum fiind comparată cu cea de acum câţiva ani când, după o serie de atentate la Istanbul, turiştii au renunţat la vacanţele în Turcia.

„S-a mai întâmplat acest lucru după atentatul din Turcia, când mulţi se temeau să plece, iar alţii veneau şi întrebau dacă nu s-au ieftinit biletele. Este exact situaţia aceasta acum: avem cereri de bilete pe Turcia, care încă nu a anunţat măsuri clare, despre deschidere, dar oamenii vor să plece.”, spune Georgiana Hinculov. 

Aceasta declară că clienţii agenţiei au fost foarte înţelegători şi nu au cerut înapoi banii achitaţi în avans pentru concedii ce au fost anulate de pandemie, acceptând ca sumele să rămână la agenţie drept credit şi să fie refolosite pentru concedii în România, cele mai multe cereri fiind pentru staţiunea Mamaia. „Hotelurile au ales să dea vouchere clienţilor, cu posibilitatea de a se reprograma, iar unii au returnat şi banii. 

În schimb, la biletele de avion, nu ne-am înţeles tocmai cu companiile mari, care au dat strict voucher pe numele clientului, care pot fi folosite până în decembrie 2021. În schimb, culmea, companiile low cost au dat banii înapoi.”, mai spune directoarea agenţiei Top Sejur, care de asemenea a păstrat preţurile, ba, mai mult, în momentul de faţă încă se mai pot cumpăra sejururi în regim de early booking. 

Cât priveşte regulile ce trebuie urmate în unităţile de cazare şi în restaurante, Georgiana Hinculov spune că unii furnizori de servicii turistice au trimis agenţiilor chiar şi filmuleţe cu măsurile luate. 

Noutatea vine din Bulgaria, acolo unde conceptul all inclusive a fost adaptat noilor condiţii. Astfel, renumitul bufet specific conceptului all inclusive în Bulgaria este înlocuit de un meniu a la carte sau pe bază de precomandă, conceput astfel încât turistul să aibă minimă interacţiune cu personalul de servire. 

„Au fost şi clienţi care au comentat, au spus că ăsta nu mai este all inclusive, dar acestea sunt regulile, menite să sporească nivelul de siguranţă sanitară.”, a mai precizat Georgiana Hinculov. 

Pentru unii, reprogramarea concediilor a venit cu reduceri de tarife

Nici clienţii agenţiei Kriss Muntenia Travel nu şi-au mai recuperat banii cash pentru vacanţele achitate, dar ratate, însă s-au găsit soluţii care să convină ambelor părţi:

Am avut un caz când a avut programare acum, în 11 iunie, clientul a făcut rezervare pentru data de 15-16 iunie şi am primit şi diferenţă de preţ în plus,  pentru că biletul a intrat într-o altă situaţie tarifară. Am reuşit şi am obţinut clientului o reducere de 15%.”, a povestit Cristina Marinescu, reprezentantul agenţiei. 

Pe sectorul vacanţelor externe, vânzările au scăzut semnificativ din cauza temerii turiştilor că la întoarcere ar putea intra în izolare 14 zile. 

„Vacanţele din luna iunie au fost reprogramate pentru toate destinaţiile, pentru iulie, august şi septembrie, unii dintre clienţii optând chiar pentru reprogramarea concediului anul viitor.”, a mai precizat Cristina Marinescu.


Sursa: Săptămnalul Ancheta