48 de ani de la fabricarea primei Dacii 1100!

În 1968, la 20 august, pe poarta uzinei de la Colibaşi ieşea primul autoturism românesc, Dacia 1100, un eveniment naţional bine gândit, aşteptat cu sufletul la gură şi un pas uriaş pentru industria României, într-un context în care la noi gradul de motorizare era neglijabil.


În anul 1966, în judeţul Argeş se puneau bazele Uzinei de Automobile Mioveni. Doi ani mai târziu, în 1968, după semnarea unui contract de licenţă între Renault si statul român, începea fabricarea primului model Dacia 1100 – un autoturism produs sub licenţă R8, celebra berlină care a deschis producţia autoturismelor de serie în România. Pe 20 august în acelaşi lună, ieşea pe porţile uzinei, primul autoturism produs în România ce avea să ruleze pe drumurile publice, maşină la volanul căreia s-a aflat preşedintele Republicii Socialiste România.

Autoturismul condus de tovarăşul Nicolae Ceauşescu n-a fost, însă, chiar prima Dacie produsă la Colibaşi, cu atât mai mult cu cât destinatarul ei era cel mai iubit fiu al poporului. A fost însă una dintre primele 20 care începuseră să iasă de câteva săptămâni pe banda de produţie, fiindcă maşina lui Ceauşescu trebuia să treacă printr-un şir lung de teste şi upgrade-uri, astfel încât să fie prezentată fără nicio emoţie în cadrul evenimentului festiv de la 20 august, unul minuţios pregătit.

Placheta din bronz ataşată autoturismului avea un mesaj pe măsura celui ce avea să o primească: „Primul autoturism de serie fabricat în RSR. Muncitorii, inginerii şi tehnicienii constructori de maşini vă aduc dumneavoastră, tovarăşe Nicolae Ceauşescu, prinosul de recunoştinţă pentru iniţierea producţiei de autoturisme în România şi pentru grija permanentă ce o purtaţi dezvoltării industriei noastre socialiste”.

Constantin Stroe: „A fost realmente un eveniment important”.

Dincolo de secretul păstrat cu sfinţenie până la Revoluţie, râmâne importanţa istorică a momentului 20 august, net superioară realităţii din culise. 

„Ziua de 20 august 1968 a marcat fabricarea în serie, în România, a primului autoturism pentru persoane – Dacia 1100. Pentru oamenii Dacia şi nu numai, implicaţi în această premieră românească, a fost realmente un eveniment important pentru că, pe de o parte, acest produs a fost foarte mult aşteptat în România, iar pe de altă parte, reprezenta exigenţele unei industrii de vârf care impunea o responsabilitate uriaşă. Acum, cu detaşarea pe care mi-a oferit-o atât timpul cât şi parcursul Dacia în cei 48 de ani, îndrăznesc să afirm şi să propun ca această zi să figureze în istoria economică a României. Cred că mulţi acei care şi-au desfăşurat activitatea la Dacia merită această recunoaştere”, a spus Constantin Stroe, vicepreşedintele Dacia, omul prin ochii căruia s-a scris istoria uzinei, pentru care a lucrat ca şef de atelier, inginer-şef, director tehnic şi director general (1990-2002).

Sursa: Adevarul.ro